Utvecklingssamtal & Påsklov

I fredags efter vår sista lektion hade jag utvecklingssamtal. Både mamma och pappa kom, jag möte de vid skolans entre också gick vi ner till mitt hemklassrum där min mentor David satt och vänta.
Först pratade vi lite allmänt om hur det går och hur jag trivs i skolan, och om lite allmänna grejer.
Sen tog David upp mina bedömningsmatriser på skärmen i klassrummet. Han hade även med papper på de. I högstadiet hade vi bedömningsmatriser som vi själva kunde se i datorn. Ni kommer kanske ihåg det, där uppdaterade lärarna matriser, där kunde vi se hur det går i ämnena. E-A, om det var grönt hade man klarat kunskapskravet helt, om det var gult var det att man hade uppnått det halvt och rött betydde att man inte hade klarat det kunskapskravet. Jag älskade att man kunde följa de matriserna, för då kunde man se hur det hade gått efter prov eller någon inlämning. När jag började på RG körde de inte med samma taktik eller vad man säger så jag har saknat det lite. Men nu har lärarna på RG börjat med det också nyligen, så nu är jag glad! :-)
Iallafall så gick vi igenom alla ämnen sakta men säkert och pratade om de. Mina lärare hade även skrivit lite omdömen under betyget på papperna – vad jag är bra på och vad jag behöver öva lite mer på, och sånt gillar jag när lärarna skriver omdömen.

Det går rätt bra för mig i skolan. Nästan alla lärare skriver i omdömena att jag är ambitiös, att jag jobbar på bra under lektionerna och att jag är driftig. Det är roligt att läsa! De skriver även att jag behöver tagga ner lite, haha, blir mina föräldrar förvånade? Eh….nej! :D
Men det som är så roligt är att jag på nästan alla ämnen har jättemånga gröna markeringar på C nivå och till och med gula och gröna på A nivå! Gröna på A nivå, det trodde jag inte att det skulle hända under min skoltid! Och inte heller bara en eller två gröna och gula på A-nivå utan flera. Jag är verkligen så glad, jag fattar verkligen inte hur det gick till? I högstadiet hade jag inga gula eller gröna markeringar på A, och nu har jag nästan det i alla ämnen. Vad hände där? Jag trodde verkligen inte det skulle hända eftersom att kraven blir högre i gymnasiet.
(Vill bara påpeka att Riksgymnasiet har inte ”lättare” krav bara för att det är en skola för rörelsehinder).
I högstadiet var det mest bara E, D och kanske något C, men nu är det liksom nästan bara C och till och med upp mot ett B i vissa ämnen. Jag är så glad över mina betyg!

Innan utvecklingssamtalet kom våran samhällslärare till vårt klassrum och tog mig åt sidan. För ett tag sedan hade vi ju PBL vecka om ni kommer ihåg och efter den veckan fick vi göra ett prov som innehöll massor utav begrepp som vi skulle kunna och skriva olika former utav texter osv. Man kan säga att jag fick B på det provet :-), för jag fick många gröna maskeringar på C-nivå och till och med några gröna på A-nivå. Mina första A markeringar på samhällskunskap. Jag blev så förvånad när jag såg att jag hade fått gröna markeringar på A i samhällskunskap, jag tänkte ”det måste stå fel namn!” Men det gjorde det inte :-). Han hade även skrivit lite kommentarer om provet, och det stod att jag hade gjort väldigt djupa diskussioner och reflektioner (det var ju därför det blev ett A på just de kunskapskraven). Det roliga var att på en fråga så sa han att jag hade gått lite för djupt och skrivit lite för utvecklat, det behövde inte vara så djupt. Men bara för det fick jag ett A! :D Det var mitt bästa prov som jag har gjort i samhällskunskap i ettan på gymnasiet!
Min samhällslärare sa även att om jag fortsätter med sånna här bra och utvecklande texter så kan jag kanske nå ett B i samhällskunskap, det vore så coolt!

Jag var verkligen så lycklig efter det provsnacket, det var verkligen det jag behövde innan lovet. Och sen kom utvecklingssamtalet som gick så bra det med. Så det var extra skönt att gå på påsklov sen!

Nu har jag påsklov som sagt, vilket är så skönt!

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *