Friluftsdag på Grötö

Igår var det dags för friluftsdagen på Grötö. Vi som skulle med var vi på RG som läser idrottskursen, några lärare och många assistenter. Dagen innan packade jag rejält med kläder, en rejäl Ica kasse blev det. Ni vet ju hur jag har varit i nian när vi har haft friluftsdagar…. Jag packade ner alla möjliga kläder för alla sorters väder, gäller att alltid vara redo. Som tur var stod det att det skulle vara perfekt väder för en dag på Grötö, men man vet aldrig. Så jag packade ner en jättevarm lurvig tröja, en tunn långärmadtröja, överdragsbyxor, regnställ, filt, två extra strumpor, mössa, vantar, till och med min vinterjacka tog jag med från vinden hemma och tog med, och till sist packade jag ner mina foppatofflor som jag skulle ha när vi skulle segla, ifall jag skulle bli blöt om fötterna. För de sa att vi skulle segla. Så det blev rätt mycket kläder. Men bättre att ha för mycket med sig än för lite. Plus att jag hade både underställ och tröjor på mig när vi åkte.
Vår idrottslärare vet ju sen orienteringsdagen att jag packade på mig massvis med kläder då så dagen innan i måndags sa hon ”om vi börjar frysa kan vi låna kläder utav Alice!” :)

Efter maten i måndags gjorde jag även min lunch till Grötö. Vi skulle ha med oss kycklingsallad från skolan men jag ville ha min egen. Jag blev så sugen på den i måndags när jag stod och gjorde den för den såg sååå god ut! I min sallad hade jag: massor utav finhackad gurka, majs och tomat. Sen blev det välstekt kyckling med salt, peppar och någon annan god krydda på, lite makaroner, sen smulad fetaost och till sist välstekt knaperstekt bacon ovanpå, sååå gott!

Salladen stoppade jag ner i en kylbag som jag fick låna utav Storås. I en ryggsäck packade jag även ner lite sugrör, våtservetter och solkräm, alltid bra och ha. Sem gjorde nattpersonalen varmchoklad till mig på morgonen som jag hade i en termos som jag hade med hemifrån. Jag tänkte att det kan vara gott att dricka något varmt när man är ute.

På tisdag morgon ringde min klocka kvart över fem och då var det bara att gå upp och ta på sig kläderna, äta lite frukost och åka till skolan. Vi skulle samlas halv sju på morgonen. Utanför skolan stod gänget redo och en stor hög buss. Det häftiga var att bussen var så hög så vi fick åka hiss upp med våra permobiler för att komma in i bussen, det var speciellt men coolt. När alla hade flyttat över till sina platser och permobilerna var fastspända åkte vi. Vi skulle åka färja över, det tog ungefär 40 minuter till färjan. Vi kunde åka på med bussen på färjan, vilket var skönt. Sen kom vi till Ökerö där både båten och bussen släpet av oss. Där fick vi vänta på en ”vanlig” färja som skulle ta oss över till Grötö.

Det var perfekt väder egentligen, växlade molnighet och mellan 12 och 14 grader. Vi kom till Grötö ungefär vid halv nio. Det var så fint på Grötö. Det låg precis vid havet med en liten brygga, små röda mysiga bodar, en liten hamn med segelbåtar och en gräsplätt. Doften av havet och att vara vid havet en hel dag gjorde mig så lycklig. Först hade vi en liten samling sen skulle vi få turas om att få åka segelbåt. Jag, Wilma och en elev i tvåan fick börja med seglingen. Jag tog på mig mina foppatofflor och en flytväst. Det var vi, fyra assistenter och en som jobbar på Grötö med i segelbåten. Det var så mysigt att bara vara ute på havet och segla ett tag, jag bara njöt. Sen när vi var halväggs hem fick jag prova och styra båten, han som jobbade på Grötö satt bara jämte och sa vart jag skulle sikta in mig på osv, det var så coolt att jag styrde en hel segelbåt själv i typ 30 minuter.

Det kändes som vi var ute minst en timme, det var så härligt. Vi åkte runt hela Grötö. Vi mötte några andra ute i havet som också hade börjat med seglingen. När vi kom upp på land efter den långa härliga segelturen blev det lite molnigt och kallt, vi fick den bästa stunden av vädret helt enkelt. Så då gick jag och tog på mig min goa lurviga tjocka tröja under min regnjacka, och då slutade jag att frysa. Sen var det egentligen fritt vad man ville göra. Några spelade kubb och några satt och åt. Jag var jättehungrig efter seglingen så jag tog min lilla matsäck och satte mig med de andra och åt. Jag är så glad att jag tog med mig varmchoklad, för det värmde mig extra mycket.
Det var mycket godare med min egen lyx kycklingsallad än den som de andra åt från skolan, såg det ut som iallafall! ;)

Sen ville Wilma åka motorbåt, det lät skoj så jag hängde på också. Så jag, Wilma, två elever till och tre vuxna åkte motorbåt. Jag satt så nedsjunket där bak på motorbåten och så skönt, de andra skrattade åt mig, de sa ”din lyxlirare” :) Det var så nice och så roligt att åka motorbåt, det gick så fort tillskillnad från segelbåten och det skltllades så mycket i min mage! :D

Efter att vi hade landat lite efter motorbåts turen var det tipspromenad som några gick. Jag och Peter gick tipspromenaden tillsammans runt där lite på Grötö. Det var så fint och så många fina hus, där hade jag villat bo, nära bar mark och hav, underbart! Iallafall, tipspromenaden handlade om vad vi hade gått igenom på idrottslektionerna och lite så.
Efter tipspromenaden var det snart dax för hemgång, vi väntade bara på båten som skulle komma till oss. Så jag bara satt och njöt det sista av havet, skärgården och den fina ön.

Sen kom båten som tog oss över till Ökerö igen där samma buss väntade på oss och körde oss tillbaka till skolan. Kan ni tänka er hur trött jag var? Sen åkte jag och Wilma hem till Storås.

Jag är supernöjd med dagen, det var verkligen en toppen dag! Jag frös inte en ända gång, jag var den enda som inte frös av alla igår. Jag älskar att jag är så bra på att ta på mig och packa om jag får säga det själv! :)

Här kommer lite fina bilder från dagen på Grötö!

Så vackert!
Grötö<3
På Grötö
Vid Ökerö

Påväg mot Grötö
Bookmark the permalink.

One Response to Friluftsdag på Grötö

1. Ia says:

Vilken underbar dag ni hade💙⛵️
    Du passar så bra i segelbåt och verkar så lycklig i och vid havet😀😍