Ensam på äventyr i Hjo

Nu har jag inte skrivit på ett bra tag, detta beror på att det har hänt så mycket bara den senaste veckan! Senaste gången jag skrev hade jag precis kommit hem från två veckor i Halmstad.
Då kanske man vill ta det lite lugnt efter två hela veckor vid kusten, men nej, det var bara hem och packa upp och packa om.
Vi kom hem på söndagen och i tisdags kom pappa och familjen för att hämta upp mig hos mamma och köra mig till tågstationen i Göteborg. Jag hade nämligen bestämt med Thomas och Ida (pappas och Jennys kompisar) att jag skulle hälsa på de några dagar i sommar, och förra veckan var den ända veckan som passade.

Efter två underbara men intensiva veckor i Halmstad med båda familjerna plus besök tyckte jag att det skulle bli härligt att komma iväg lite själv.
Jag satt där på tåget helt själv med min packning och musik i öronen, det kändes spännande att vara ute på äventyr själv. Jag älskar dessutom att åka tåg.

Jag åkte till Skövde eftersom att det inte finns någon tågstation i Hjo. Thomas och deras lille treåriga son Eje mötte upp mig på stationen. Det var härligt att äntligen vara framme. De har också en liten tjej på tre månader som heter Doris men hon var hemma med Ida.
Väl hemma hos Thomas och Ida fick jag hälsa på Ida också medans hon stod och försökte vagga Doris till söms. Jag fick lite lunch eftersom att jag bara hade ätit frukost och klockan var närmare tre.
På kvällen blev det god grillmiddag och vi kunde till och med sitta ute på deras uteplats och äta.

Jag sov förvånandsvärt bra den natten, faktiskt väldigt bra. Doris är tyst på nätterna så det är ju skönt för alla inblandade! :)
Alla var lite överallt och lite i osynk med varandra så jag och Ida åt frukost ihop medans Eje och Thomas var i full gång med annat.
När vi hade gjort i ordning oss åkte vi ner till Hjo och till hamnen. Hjo är en liten och mysig stad så det tog inte många minuter ner till centrum. Dessutom är det inte en stad med butiker såsom H&M, Lindex och de där stora kedjorna. Det finns knappt någon klädbutik sa Thomas. Det ligger ju precis vid Vättern, så det är en stor hamn, båtar, bryggor, små stugor, restauranger längst vattnet, glasställen, ja allt möjligt somrigt. Det är verkligen charmigt tycker jag med sånna små städer.

Vi åt lunch där på ett mysigt ställe vid hamnen, vi satt dock inte ute men det var stora glaspartier så det kändes som att man satt ute.
Jag tog kallrökt lax med potatis, den var så god.

Det finns ett minitåg som går runt den lilla staden som litet turisttåg. Det brukar Eje tycka om att åka, så det gjorde vi efter lunchen. Doris var mätt, glad och nöjd så Ida och Doris kunde till och med åka med, så det var roligt. Tågturen tog ungefär 20 minuter, de åkte runt i den lilla staden också berättade chauffören samtidigt om lite fakta, platser, restauranger osv. Det var en väldigt mysig åktur.

Sen blev det glass i stora lass. Vi satte oss på en bänk bredvid den stora sjön och njöt av sommardagen med en god svalkande glass. Det var en fin stund.

Efter glassen gick vi längst med bryggan och kikade på båtarna och satte oss längst ut på bryggan och såg ut över Vättern, det var mäktigt! Det är en stor sjö alltså!

På kvällen åt Thomas, Eje och jag middag medans Ida la Doris. När Ida och Thomas var klara med läggningarna av barnen fick vi lite egentid utan barn. Det var mysigt det också, bara sitta och prata. Ida gjorde i ordning tortillabröd med fyllning mellan som Thomas grillade. Det snaskade vi på på kvällen medans vi fick pratat ostört! :) Det var så gott!

När vi vaknade nästa dag så var det sista hela dagen för mig i Hjo. Vi viste inte riktigt vad vi skulle göra så det blev en lugn förmiddag hemma hos de. Eje var lite trött så Thomas och jag tog en tur i bilen med honom så att han fick sova. Medans han sov tog vi en sightseeing från bilen och Thomas visade mig runt om i Hjo och utanför Hjo. Det blev en biltur i en timma så det var roligt att se sig omkring lite.
På eftermiddagen bestämde vi oss för att åka till stadsparken och kika lite. Vi började med en glass i parken och avslutade med en drink på en uteservering! Hur lyxigt? :-) Jag tog en mojito, den var svingod!
Innan vi åkte hem beställde vi mat från en thaibil som de brukar beställa ifrån. Vi kunde sitta ute på Idas och Thomas uteplats och äta även sista kvällen, så det var mysigt. Första och sista kvällen fick vi lov från vädret att sitta ute! :-)
Jag åt kyckling i jordnötssås och ris, det var gott!
Thomas, Ida och jag satt uppe länge sista kvällen och pratade när barnen sov, det var mysigt!

Det var jättemysiga dagar med Thomas, Ida och deras söta små barn trots att det var ganska så intensivt med en tremånaders bäbis och en treåring! :-) Jag tyckte att det var väldigt roligt att åka ut på ett eget litet äventyr helt själv! Jag är tacksam över att jag fick komma! :)