Konfirmationslägret

I förrgår kom jag hem från ett roligt konfaläger i Vadstena. I söndags åkte vi ner till kyrkan klockan tre, där det var en jättestor buss. Elon fick åka hiss upp bussen, det vet roligt. Jag och Tuva satte oss där framme i bussen. Vi hade det lugnt och skönt i två timmar, med lite musik i öronen blir allt mycket bättre. Det var fint väder när vi åka så när vi hade kommit en bit på väggen såg vi solnedgången, det var väldigt fint!

När vi kom fram var det mörkt och kvällen. Vi tog alla väskor och körde Elon in. Det fanns ramp in till huset (handikappanpassat, bra där). Jag och Tuva gick in i vårt rum. De var ett vandrahem så vandrahemstandard, men vi hade egen toa och dusch, väldigt lyxigt. Vi hade en ganska stor hall, så Elon fick stå där. Vi gjorde iordning sängplatserna och gjorde oss hemmastada. Det blev mycket mysigare när man fick sängkläderna på plats. Sen gick vi in i ett rum där och åt mat, vi fick beställa vad vi ville i bussen. Jag åt en kebab pizza, mums (jag äter inte det så ofta, så det var lyxigt och extra gott.)

Vi fick mycket fritid mellan gångerna vi träffades, då satt jag och Tuva på rummet och chillade, det var mysigt det också. På kvällen lekte vi lekar i två olika lag, där vi skulle tävla om massor av saker. Sen hade vi kvällsbön i ett litet rum med tända ljus och musik, det var mysigt, jag gillar faktiskt de stunderna, man får släppa mobilen och alla modernigheter och bara andas. Senare på kvällen gick vi upp till en salong med bord och soffa och tog kvälls te och satt och pratade. Jag och Tuva satt där ända till halv tolv innan vi gick ner till vårt rum och la oss.

På måndags morgonen gick vi upp klockan sju för det var frukost kvart i åtta. Vi bodde på Folkhögskolan så mitt emot där vi bodde fanns en skolmatsal, där vi åt frukost, lunch och middag. Vi bodde precis vid Vätten så man såg sjön när man åt, och det var en jättefin och fräsch matsal med nästan lite hotellfrukost! :) Efter frukosten gick vi och hade morgonbön i det rummet vi hade kvällsbönen i dagen innan. Sen gick en grupp till en jättestor kyrka i närheten och pratade, det var den största och finaste kyrkan jag sett (tyvärr tog jag inte kort på kyrkan, bara inne i kyrkan). Den var så fint inuti! Sen när vi kom tillbaka fick den andra gruppen gå och vi fick prata med vår konfapräst om Gud och så. Sen åt vi lunch i restaurangen. Efter lunchen tog vi på oss jättemycket kläder för vi skulle ut på pillgrensvandring. Jag har nog aldrig haft på mig så mycket kläder, och det tog långt tid att få på sig de. Vi mötte en man som skulle följa oss runt Vadstena på vandringen, det var kul och spännande det han berättade. Jag frös inte om överkroppen som tur var men jag frös så om fötterna, det var det värsta jag varit med om. Vi gick strandpromenaden vid vattnet, det var så fint. Elon klarade att köra i snön, det hade jag inte förväntat mig, jag har aldrig kört han när det är snö. Så jag blev väldigt glad och överraskad när det gick så bra som det gjorde.

Vi såg nunnor på isen och pratade med en, det var intressant. Efter vandringen gick vi in på deras cafe och de bjöd på te och jättegoda bullar. Sen fick vi lite fritid så då gick jag och Tuva till Coop och köpte lite dricka och snacks. När vi kom tillbaka tog jag en varm dusch, det var så skönt efter att vara ute i kylan. Mina fötter var så kalla så de kändes till och med inte när jag gick på de och de var röda, läskigt… jag har aldrig varit med om att de har varit så kalla någon gång. Efter att vi chillat lite var det dags för middag i restaurangen. Efter middagen fick vi gå in i huset igen och vi pysslade ett collage två och två, med bilder som vi klippte ut från tidningar. Vi ska ha de på konfirmationen. Jag har lite svårt att klippa så jag fick limma, medans Tuva klippte.

Vid åtta gick vi på kvällsbön i klostret. Jag har aldrig varit på en kvällsbön med Nunnor, det var väldigt speciellt. Man såg inte de och de sjöng på något konstigt språk. Det var en ny upplevelse men det var spännande. Kvällsbönen var bara 20 minuter så efter det gick vi tillbaka till huset i kylan och gick upp till salongen och drack kvälls te, mysigt. Jag och Tuva gick ner ganska tidigt och chillade i vårt rum efter att vi druckit upp vårt te. Vi tog varsin go kvällsdusch och åt lite godis och pratade innan vi somnade…det var mysigt.

På tisdagen gick vi på morgon bön i den stora kyrkan klockan nio. Efter det så skulle vi städa våra rum, jag fick dammsuga, det gör jag inte så ofta. Sen packade jag ner mina kläder och sängkläder. Efter att vi städat fick vi fika i rummet bredvid av komfaledarna. Sen fick vi måla varsitt träd och skriva vad vi är tacksam för här i livet, det var roligt tyckte jag. Tyvärr får vi ta hem de på konfirmationen tror jag. Efter lunchen gick vi till caffet och tog en gemensam fika som avslut på konfalägret innan bussen kom och hämta oss utanför där vi bodde. Jag och Tuva tog de bästa platserna allra längst fram och åt resten av vårt godis och snacks som vi köpte på Coop…mysigt. Det var inte lika fint väder som när vi åkte dit. Det var faktiskt mysigt att åka buss. När vi kom hem var jag trött!

Jag lärde mig att klara mig mycket själv på lägret, det var nytigt. Jag fick bädda min egen säng, med lite hjälp av Tuva. (det är lite svårt, så det bukar jag inte göra). Jag fick städa och dammsuga, både kul och nyttigt! Det var så bra och så kul att ha med mig Tuva på lägret, jag hade inte haft lika roligt annars eftersom att jag inte har så bra kontakt med mina konfakompisar tyvärr. Plus att jag känner mig trygg med Tuva och hon känner mig så bra också.

Baksidan av kyrkan iallafall ;)

Inne i den stora kyrkan! :O

Den andra delen av kyrkan :O

En stor orgel! :O

Från pilgrensvandringen

Från pilgrensvandringen, fin kyrka

Alice har packat på sig, ahaha! :D

Vätten

Go fika på pilgrensvandringscafet.

Vårt rum, mysigare med sängkläderna på va? :)

Handikappanpassat :)

Alice städar :D

Fint väder när vi kom fram till Vadstena!