En avkopplad helg på Råå

Jag har haft en helt fantastisk helg. Jag har nämligen varit ute på äventyr igen. Jag har varit och hälsat på min gammelmoster Ia och hennes man Jon i Helsingborg. Jag har länge velat åka till de själv. Vi pratade om det förra sommaren, men då blev det inte av och denna sommaren har jag haft fullt upp. Så det fick bli denna helgen mitt i september istället. Jag tycker till och med att det är mycket roligare att ta det i början på hösten istället för då får man ett avbrott i vardagsstressen och man har något att se fram emot om man har haft en tuff skolvecka.
Jag skulle dessutom åka tåg dit vilket jag ÄLSKAR! Dessutom i två timmar, så en lång och härlig tågresa skulle det bli på fredageftermiddag. En utav personalen på Storås hjälpte mig till tåget i Göteborgs Centralstation. Sen satte jag mig i lugn och ro på tåget, lyssnade på musik och bara njöt av tillvaron.

Ia skulle hämta mig i Ängelholm så att jag slapp byta till buss, så det var ju snällt. Tågresan gick superbra och när jag klev ner på perrongen i Ängelholm möttes jag av en stor och varm kram av Ia, det var underbart, vilket välkomnande!
Sen åkte vi till Råå där de bor, hem till Ia och Jon. I bilen var det mycket prat och skratt. Både jag och Ia var trötta efter en lång dag så på kvällen skulle vi bara vara hemma, äta god mat och mysa.

När vi kom hem stod Jon i köket och ljudet hördes från den fräsande maten, det var mycket levande ljus och i vardagsrummet var det fint uppdukat. Jag kände mig verkligen välkommen, det var så mysigt.
Maten var klar när vi kom så Jon serverade oss. Det blev en vegetarisk rätt med varma tomater, mozzarella, pasta och till det hade vi tillagade tortillabröd vid sidan om. De serverade god rosé till maten också, ja ni hör ju värsta lyxmiddagen.
Sen blev det goda bakelser till efterrätt medans vi sjönk ner i soffan och tittade på veckans Idolavsnitt.

Jag var så trött efter skoldagen, tågresan och all anspänning så jag blev trött redan vid nio. Men jag tyckte att det var så tråkigt att gå och lägga mig då när jag äntligen hade kommit till Ia och Jon så jag satt uppe lite till och försökte vara social! :-)

I lördags blev det en väldigt lugn morgon och förmiddag, vi alla sov ut och jag började morgonen med att titta på morgontv från sängen/soffan medans Ia och Jon fixade frukost, lyx! Det blev en sen och långfrukost, vi satt säkert och åt tills klockan var halv ett på dagen, så underbart, jag bara älskar sånna mornar.
Till frukost blev det fil, müsli med färska bär på, gott te, lyxiga mackor och croissant.

På eftermiddagen när vi hade gått i våra myskläder ungefär hela dagen tog vi på oss och gick ner till havet och la oss på en filt på stranden, åt bullar och låg där och pratade om livet, helt underbart. Vi trodde inte att det skulle bli så bra väder, men vi hade tur.

Ia och Jon hade bokat en restaurang som heter På Piren, där var jag senaste gången jag var på Råå men jag har aldrig varit och ätit middag där.
Vi hade det så mysigt där på stranden så vi fick snabba oss hem och byta om. Ia sminkade mig och plattade mitt hår. Jag brukar inte använda smink, men oj så fin jag kände mig tack vare Ia.

Vi kunde sitta ute på restaurangen en liten stund innan regnet kom. Men jag är så glad att vi fick sitta ute en liten stund och titta ut över havet och piren. Det var en supermysig kväll och jättegod mat.
Sen åkte vi hem och tittade på en film tillsammans.

När Ia hämtade mig på tågstationen berättade hon för mig att hon hade en hemlig överraskning till mig, jag älskar överraskningar. Så i lördags kväll berättade hon att Jon skulle på segling på söndagmorgon och att vi skulle på spa och bubbla lite. Jag blev så glad och tyckte att det skulle bli så härligt.

Vi skulle på ett spa i närheten som heter ”Trivas på Råå”, det är ett minihus med hotell, restaurang och minispa. Jag har både ätit där och sovit där men aldrig spaat där.
Det är ett litet annorlunda spa, man får ett eget litet hus kan man säga med dusch och en stor bastu. Men det bästa av allt, man har en utomhusbubbelpool för sig själv. Man ser inte ens nån annan människa förutom nån enstaka personal så det är väldigt lyxigt och just nu, coronasäkert.
Så jag och Ia njöt verkligen av stunden, bubblade lite, bastade lite och vårdade vårt yttre. Personalen hade ordnat två alkoholfria drinkar, några bär och nöter som vi lyxade med i badet.
Det var ett helt underbart avslut på en underbar helg, och jag kände mig så avkopplad i kroppen efterråt.

Ja, vilken toppenhelg, sen var jag mör men lycklig i kroppen när jag satte mig på tåget hem till Göteborg.
Jag är så tacksam över denna helgen! Det känns som att den har varit lång och det ser jag som något positivt! Nu har jag mycket energi inför veckan!
Nu känns livet enkelt!

Bookmark the permalink.

One Response to En avkopplad helg på Råå

1. Ia says:

Ja Brallan vilken underbar helg vi hade🌟
    Du är så rolig och klok😍