Mariestad & Läcköslott

Kortare inlägg

I torsdags efter att vi hade sovit på hotellet i Vänersborg åkte vi till Läcköslott, där vi gick och kikade på den vackra miljön och det fina slottet. Efter någon timme där åkte vi till campingen i Mariestad där vi skulle bo i en stuga. Resten av eftermiddagen och kvällen spenderade vi vid campingen och vid värnen som bara låg 30 sekunder från stugan, så vackert med kvällssolen! Sen avslutades kvällen med en god middag på altanen.

Längre inlägg

Efter en god hotellfrukost på hotellet i Vänersborg fortsatte vår tur vid Vänern. Vi stannade till vid Läcköslott och gjorde dagen där. Det var så mysigt där och vilket härligt väder vi fick. Vi gick inte in i slottet men vi tittade utanpå och gick innanför muren. Slottet var så vackert också låg det precis vid Vänern också, guldläge! Sen hittade vi en gräsplätt vid vattnet där vi låg en stund och solade.

Senare på eftermiddagen åkte vi vidare till Mariestad där vi har hyrt en stuga på en camping i två nätter. Det är en jättefin och jättestor camping som ligger precis vid Vänern. Vi har en fin och ganska stor stuga med altan och till och med utsikt över vattnet. Det är en stuga med dusch och toalett, så det är skönt. Vi har inte en liten badstuga med andra ord.

Framåt kvällen gick vi ner mot vattnet där det också finns en liten strand. Det tar bara 30 sekunder att ta oss dit från vår stuga, så det är lyxigt. Det var lite klippor där vid vattnet, det känns som att man är vid havet, det är bara havsdoften som saknas. Vi satt där i våra brassestolar, lyssnade på go musik från min högtalare som jag hade med mig och blickade ut över den låga solen som glittrade i sjön. Det var en magisk stund!

Sen gick vi tillbaka till stugan och åt middag ute på altanen. Det blev kycklingspett, grillad kyckling, kall potatissallad och en sallad med tomat, mozzarella och pesto. Även om maten var färdig från affären så kändes det som en lyxig middag. Det var somrigt och gott. Vi satt ute och njöt av den fina kvällen och tittade ut över Vänern. Det var lyxigt att sitta ute på altanen och ha utsikt över Sveriges största sjö!