En Magisk Sälenresa

Vilket äventyr jag har varit med om, helt galet! Nu får ni hänga med på min resa till Hundfjället i Sälen. Om ni vill ha en bakgrund till resan kan ni läsa om det i mitt förra inlägg. Men lite kort så var det vi i årskurs fyra som åkte till Sälen med en massvis personal, bland annat två personal som jobbar på Storås på mitt hus.
Runt klockan nio på morgonen i söndags satt alla i bussen och vi var påväg. Bussen var jättestor och både min och Wilmas permobil fick plats. Bussresan var lång men den gick superbra, jag lyssnade på musik HELA vägen, det var väldigt härligt. Vi stannade i Karlstad och åt lunch på Max. Vi var framme vid hotellet vid fem tiden. Vi skulle bo i lägenheter (lägenhetshotell) med två personal var. Jag hade därför förväntat mig ett hotell med låg-medel standard. Men herregud vilket lyxhotell vi bodde på! Det var inte bara lägenheter utan också vanliga hotellrum. Hotellet var verkligen så fint med lounger, gym, två olika restauranger och till och med en spaavdelning.
Som sagt jag hade inga höga förväntningar på hotellet och inte på rummen heller. Men oj vilka fina rum. Jag bodde med min arbetsterapeut Carina och en till personal från habiliteringen.
Vi hade ett mysigt rum, två jättefräscha toaletter, ett rum med våningsängar där de jag bodde med sov, vi hade vardagsrum med tv och ett fräscht kök. Sen bodde jag i ett superlyxigt eget rum. Jag fick the master bedroom, med en skön dubbelsäng och en stor tv framför, så mysigt! :-)

Rummet, så fräscht!

Vi åt frukost på rummet alla dagar, men lunchen åt vi på hotellets restaurang och middagen på hotellets andra restaurang.
Vi fick verkligen så god mat alla dagar, både lunch och middag. Det vi fick var någon kalvgryta med bacon och svamp, en dag fick vi hjort, en lunch fick vi pommes och friterad torsk, vi fick även olika slags hamburgare, sötpotatispommes och något gott kött, ja det var så god mat.

Maaat!

Till det som var hela grejen med hela resan, nämligen att åka skidor och vara ute i backarna.
Vi hade instruktörer alla dagar, vi hade varsin instruktör och vi hade samma instruktör alla dagar. Sen hade man alltid en personal med sig som åkte bredvid, men det kunde variera från förmiddag och eftermiddag och dag till dag vem man hade.
Jag hade en superbra och jättetrevlig skidlärare, han gillade jag jättemycket, vi hade så kul ihop och vi pratade om allt möjligt.
Jag trodde inte att detta skulle vara min grej, men oj vad jag älskade detta.
Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig. Jag åkte då sitski också körde min instruktör mig. Han var helt galen, han tog verkligen ut mig på äventyr. Men jag älskade det!
Han var nog mest galen av alla instruktörer, så jag är glad över att jag fick honom eftersom att jag älskar fart och fläkt.
Vi körde så fort, vi körde överallt, i skogen, i alla gupp, vi hoppade, vi körde i alla backar, och sista dagen körde vi till och med i svart backe! Det var så roligt att köra i skogen, han drog ut mig i skogen redan första dagen! :-)

Vi åkte sitlift och knapplift. Sittliften var så rolig tycker jag och coolt, man lyfte bara upp sitskin så jag kunde åka lift i sitskin! Vi åkte till och med upp till toppen några gånger, å det var så magiskt! Vi hade så underbart väder också, vi hade sol typ varje dag, en dag var det till och med blå himmel. Det var magiskt när man kom upp lite och såg ut över Sälen, det var sån vacker utsikt, helt fantastiskt! Sen åkte vi nerför backar, sick sack, in i skogen, hoppade, ja herregud det var så kul och killades så i magen. Jag till och med styrde själv några gånger med hjälp av kroppen.
Det var en backe som hette bananbacken, som gick som en bannan, bara massa väggar och hopp som vi körde upp på!
Första dagen provade vi till och med att välta så jag skulle få känna hur det känns om vi skulle göra det på riktigt! Jag skrattade så mycket! :D

Här förbereder vi för att åka upp i liften! :-)
Här sitter vi i sittliften
Selfie i liften :-)

Dagarna i backen började klockan 9:15, sen var det lunch vid 12 och sen slutade dagen vid 15:30. När dagen i backen var över gjorde man iordning sig, tog litet mellanmål och chillade på rummet. Det var skönt, för oj vad trött man var efter varje dag. Sen vid 18 tiden gick man ner och åt middag och umgicks på kvällarna med de andra.

På tisdagen (andra dagen) skulle jag prova att åka ståendes. Min instruktör var såklart med mig och Tommy och Malin som jobbar på Storås. Först testade jag bara att gå i de och sen letade vi upp en liten slutning, det var inte ens en backe, utan bara en liten nedför kulle så jag fick testa och se hur det kändes. Det var häftigt att prova, men inte riktigt min grej, så jag gick över till sitskin nästan med en gång, men jag är glad över att jag provade.
Men jag bromsade till och med själv och jag är glad över att jag ens kunde stå på skidorna!

Sista dagen åkte jag, min instruktör och min personal över till Tandådalen med knapplift på förmiddagen, det var en annan del av Sälen. Det var kul att åka dit också och testa de backarna men favoriten var backarna hemma i Hundfjället. Vi var väldigt utspridda, så vi åkte inte tillsammans, vi stötte bara på varandra då och då, men sista dagen samlades vi en gång och tog ett gemensamt kort uppe i backen och åkte en sväng allihop tillsammans, det var roligt. Men annars var vi utspridda lite överallt.
Som avslutning på den sista dagen satte vi oss i en av hyddorna nedanför backen och grillade korv, det var en fin avslutning på ett par fantastiska dagar i backen!

Knapplift

Även om jag älskade detta så gjorde inte min kropp det. Herregud vad jag var stel, speciellt när jag hade suttit i sitskin en hel förmiddag eller eftermiddag, jag kunde knappt röra mig eller gå. Även på kvällarna var jag så stel, men det var det värt! :-) Jag hade min värmefilt med mig så det var väldigt skönt!

Detta var ett fantastiskt äventyr som jag kommer att minnas i hela mitt liv!
Det ordet som kan sammanfatta hela denna resan är ordet FRIHET!

Matkoma efter lunchen vid hotellet :D

Wilma fick också matkoma :D
Haha, jag ser helt död ut :D