Återhämtning på Hög Nivå

Ni kanske kan gissa vad jag tyckte om min första lediga fredag i fredags? :D Helt underbart! Helgen kändes verkligen så lång, och det kommer jag att få uppleva varje vecka. Jag kände mig dessutom mycket mer utvilad på söndageftermiddag när jag hade fått en extra dag.

Jag har bestämt att jag fortfarande ska ha hemtjänst på fredagmornar, fast lite senare än 6:45. De kommer att komma runt 9-tiden. Ni som vet vet att jag inte har hemtjänst på lördag- och söndagsmorgnar pågrund av att då vill jag kunna bestämma helt och hållet när jag ska gå upp. Men jag ville ha morgonbesök på fredagar då jag känner att jag vill ha hjälp med frukost och då har jag en anledning att gå upp och ta vara på dagen (tant Alice, haha:). Men det är faktiskt skönt att komma upp i tid även när man är ledig och inte har något planerat, dagen blir mycket längre.

Det var verkligen lyxigt i torsdags när man kom hem och hade helg, det kändes konstigt men riktigt skönt. I torsdags hade Elliot skolavslutning som jag ville följa med på, det var egentligen inte planerat. Men jag träffade Marko på CityGross på onsdagen och han sa att han kunde hämta upp mig påväg hem från jobbet om jag ville. Jag tänkte på min trötthet, att jag inte kanske orkar, men jag ville så jag tänkte att jag får se hur jag känner mig efter jobbet. Jag var trött men vilade lite efter jobbet så Marko kom och hämtade upp mig senare på eftermiddagen. Det var ju så otroligt härligt väder i torsdags, det är underbart väder överlag, det har verkligen blivit sommar! :-)

Sisko (Elliots farmor) skulle också med och mamma såklart. Det var jättemycket folk som vanligt så vi såg ingenting vilket var lite tråkigt, men vi fick lyssna på deras härliga sommarlåtar iallafall, det var mysigt.
Mamma hade Elliot så efter skolavslutningen tog vi lite kort med Marko och Sisko och sen gick vi hem och åt lasange och kladdkaka med mormor och morfar som gjorde oss sällskap. Det var en mysig eftermiddag och skolavslutning. Sen var jag helt slut, men då var det tur att jag skulle vara ledig dagen efter.

I fredags hade jag inget planerat förutom att jag skulle på lymfmassage senare på eftermiddagen. Jag vaknade redan vid åttatiden och gick upp då. Jag hann till och med att planera och klicka hem mat innan klockan 9:30 då hemtjänsten kom. Det var skönt att ha de gjort, slapp jag tänka på det på hela helgen sen. När frukosten var uppäten viste jag inte riktigt vad jag skulle göra, det kändes liksom konstigt att det var fredag och jag inte var på jobbet. Men det var så skönt att jag inte hade några måsten, bara vara. Så jag bloggade lite och sen la jag mig i solen och ringde Wilma, så vi pratade en stund. Sen åt jag lite lunch och resten av dagen låg jag bara i solen, så länge det gick och vilade, det var jätteskönt.

En sån dag händer typ aldrig mig, för på helgerna gör jag oftast något för att jag också vill hitta på något roligt eftersom att helgerna springer iväg och jag mår bra av att hitta på saker också. Men då har jag inte ”hunnit” med vilan som jag behöver, hoppas att ni förstår vad jag menar. Men nu är det helt perfekt, nu kan jag utnyttja mina fredagar till att bara vara och inte känna mig ”stressad” för att jag vill eller måste hitta på något för sen har jag två dagar till att ha planer på om jag vill. Det kanske låter konstigt men man tankar ju energi om man gör roliga saker också.
Jag tror att mina fredagar kommer att vara jättebehövliga för mig då jag ska bara avsätta de för vila och återhämtning.

Sen hade jag massage från klockan 16:00 till klockan 17:30, alltså 90 minuter. Det var inte alls dumt kan jag säga. Att ha en sån go dag hemma och sen avsluta den med lyxmassage, det var allt jag behövde efter några kämpiga veckor! :-) <3

Jag tror och hoppas att dessa fredagar verkligen kan hjälpa, nu vet jag såklart inte det än men jag tror verkligen det.

Helgen blev också riktigt bra med mycket häng med mamma och Elliot. Det blev premiär för stranden för i år, dock inget bad, det får vänta lite till. Sen blev det GT och en god grill som avslutades med mys och massa härliga skratt på balkongen i sommarkvällen, helt underbar mysig helg med mamma och Elliot! <3 Det blev även en sväng till stranden på söndagen med. Innan mamma körde hem mig hjälpte hon mig att köpa en brassestol och en kylbag för jag planerar att åka ner till stranden själv mycket i sommar då jag kan ta färdtjänst dit, inte minst sagt på mina fredagar. Det ser jag verkligen fram emot! :-)
Kvällen avslutades hemma i soffan på altanen med en filt i knät och en serie, det var en mysig avslutning på helgen!
En riktigt bra helg helt enkelt med mycket välbehövlig återhämtning!

Fredagsmys på torsdagar

Som ni vet har jag mycket för mig på vardagar och livet går i ett, jag gillar det, men som ni har läst nu i några inlägg så börjar min kropp säga ifrån med huvudvärken och tröttheten. Jag tror att det är därför som min hjärntrötthet har kommit nu för att jag har för mycket att göra hela tiden och för mycket att tänka på. Och ja, jag vet att det är normalt och att det är vuxenlivet och hej och hå, men som jag har sagt innan så har jag en CP-skada på det som kräver mycket av mig varje dag. Om jag inte hade haft min skada så hade livet sett helt annorlunda ut, jag hade orkat precis lika mycket som alla andra och jag hade levt som vilket 20 åring som helst, lagat mat, städat, förmodligen jobbat 100%, tagit hand om ett hem osv. Men så ser mitt liv inte ut, och jag och de runt omkring mig behöver och måste acceptera att det är så. Min omgivninng är väldigt förstående vilket jag är så tacksam för, de är till och med mer förstående än vad jag är mot mig själv ibland. Det är nog snarare jag själv som behöver acceptera att jag inte orkar eller kan göra allt på en och samma dag, t.ex. jag kan inte både jobba, laga mat och städa på samma dag. Ibland är det ju till och med så att jag knappt orkar laga mat efter jobbet, men jag gör det ändå för jag måste.

Jag är så driven som person och vill så mycket hela tiden så jag glömmer av min stakars kropp som behöver hänga med på allt fast den egentligen inte orkar. Min hjärna vill mer än vad min kropp orkar, om ni förstår vad jag menar, de är liksom inte på samma nivå. Det här måste jag jobba på för mitt liv har bara börjat och jag kommer att leva i så många år till och då måste min kropp orka, därför måste jag ta hand om den. Men det är så svårt när man vill så mycket jämt.
Jag vet att det är bra att vara driven och vilja mycket och jag gillar den sidan hos mig själv, men det är inte bra om den sidan tar över helt och hållet. Här är det återigen den här kära balansen, livet är en enda balans så är det! :-)

Jag har därför känt att jag behöver förändra något i min vardag just nu så att det ska bli lite lättare både för min kropp och min hjärna, så att den ska orka mer och helst ha kvar lite energi till annat när alla måsten är gjorda. Det är inte jag som har tänkt såhär egentligen utan det är snarare Habiliteteringen som tycker detta och präntat in detta i mitt huvud, hahaha, och nu har jag lyssnat på de och börjat tänka mer som de. Vi ska fundera ut vad som är bäst för mig och vad som kan hjälpa mig att få det lite lugnare.

Men för ungefär bara två veckor sedan kom jag på en sak, varför inte vara ledig en till dag i veckan? Jag har aldrig tänk den tanken innan, det finns/fanns jobbarkompisar på jobbet som var det men det har aldrig slagit mig. Jag har ju pratat en del på bloggen det sista om att jag behöver mycket återhämtning och att jag tycker att helgerna inte riktigt räcker till, de är för korta helt enkelt.
Detta kom jag på typ för förra onsdagen och redan när den tanken hade slagit mig kände jag mig så säker på min sak så redan den dagen ringde jag till min handledare på Försäkringskassan och berättade hur det var, om min trötthet och hur jag känner osv. Jag vet att man ska tänka igenom sina beslut osv men det här var jag faktiskt helt säker på att det är det här jag vill och behöver, så fort jag fick tanken. Min handläggare är jättebra och hon förstod precis vad jag menar och hur jag mår osv. Hon skulle prata med min kurator på Habiliteringen och det behövdes läkarintyg och grejer.
När vi la på kändes det otroligt skönt att jag hade sagt detta och att bollen redan var i rullning satt säga för jag tänkte att detta kommer att ta tid.

Veckan därpå när jag var hos min kurator på Habiliteringen sa hon att teamet på Habiliteringen med läkare osv och Försäkringskassan hade haft ett möte med allihopa dagen innan och pratat om det här, mitt mående, hjärntröttheten och allt egentligen. De alla inclusive läkare och Försäkringskassan tyckte samma sak som jag, att det vore det bästa för mig att få en extra återhämtningsdag med tanke på min hjärntrötthet och min CP-skada osv. Jag blev så himla lättad och glad när min kurator sa det, det är så skönt när alla är på min sida. Då sa min kurator att det kommer att bli som jag vill och då blev jag så glad. Min handläggare skulle bara ringa upp mig osv.

Förra fredagen ringde då hon på Försäkringskassan upp mig på jobbet och bad om att få pratade med jobbet. Så jag och min handledare satte oss ner och pratade med henne och då frågade hon jobbet om det var okej för de osv, och det var det så det var skönt. Sen frågade hon när jag ville börja med mitt nya schema, jag blev helt chokad eftersom att jag trodde som sagt att det skulle ta veckor. Jag sa då att jag ville börja så snart som möjligt, så då bestämde vi att jag redan skulle börja veckan därpå. Jag var så glad när jag gick därifrån, det var som ett glädjerus i hela kroppen.
Tänk, jag trodde aldrig att det skulle gå så fort! Från det att jag nämnde detta för Försäkringskassan, tog det bara två veckor, sen var det löst. Detta har aldrig varit uppe på tapeten innan heller så det var verkligen snabbt fixat. Men så himla skönt tycker jag!

Jag har valt att vara ledig fredagar, vilket är så skönt för då har jag hela helgen framför mig när min ”extra” dag är slut om ni förstår vad jag menar. Plus att jag får fredagskänsla varje torsdag eftermiddag, vilket känns så lyxigt. Det lyxigaste av allt är att jag får långhelg varje helg och att jag bara behöver jobba fyra dagar i veckan.

Ni kanske undrar nu om jag ska gå ner i tid? Men det ska jag inte. Jag ska fortfarande jobba 50% men jag ska öka på en timme varje dag, så jag jobbar en timme längre måndag till torsdag. Jag jobbar då 8 till 13:30 varje dag, innan jobbade jag till 12:30. Så man kan säga att jag ”jobbar in” mina fredagar, vilket också känns bra. Men jag var lite nervös för den där extra timmen eftersom att jag var rätt trött när jag slutade halv ett men jag känner att det är 100% värt det för att få vara ledig på fredagar.

Det som också är bra är att jag kanske orkar göra något på helgerna och inte bara vila, nu när jag får min extra dag.

Igår var första fredagen som jag var ledig och det kändes så skönt, men speciellt i torsdags då jag slapp känna att jag måste gå till jobbet imorgon. Men det kändes lite konstigt samtidigt då det kändes som att jag inte har jobbat tillräckligt, det kändes nästan som att jag förlorar inkomst, men jag har ju gjort mina timmar som jag ska med tanke på den extra timmen som jag jobbar de andra dagarna, vilket känns så skönt.

Nu hoppas jag att min extra lediga dag gör sitt och att jag får mer återhämtning och mer energi till de andra dagarna.

Provsvar & Viktnedgång

Som ni kanske läste för några inlägg sedan så har jag inte mått så jättebra fysisk den sista tiden. Jag pratade om min extrema trötthet och även om min huvudvärk som ständigt har följt efter mig. Tyvärr fortsatte den även förra veckan. Jag skrev ju att jag bestämde mig för att vara hemma förra tisdagen och det var nog bra för jag mådde inte alls bra. Jag var jättetrött, jag hade ont i huvudet och kände mig svag och dåsig, jag hade inte orkat jobba iallafall. Jag tog ju prover på morgonen och då ville jag bara få svar på vad det var eftersom att jag kände mig så kass.
Jag vilade hela dagen i tisdags och på onsdagen mådde jag lite bättre så då karvade jag mig till jobbet. Jag hade inte ont i huvudet på hela dagen, och jag var så glad över det. Sen tyvärr när jag kom hem började den tyvärr att smyga sig på och på kvällen fick jag jätteont.

Men i torsdags hade jag inte min konstiga huvudvärk på hela dagen, det var nog första gången på två veckor som jag fick vara utan huvudvärken en hel dag, och det var verkligen så skönt. Man vänjer sig så fort vid något, och ja man vänjer sig även vid smärta, det gjorde jag iallafall med huvudvärken. När man har huvudvärk så som jag har haft varje dag i nästan två veckor så glömmer man nästan av hur det är att inte ha huvudvärk, trots att det bara har gått två veckor och då när man helt plötsligt inte har det en dag så känner man ”åh, är det såhär det känns att inte ha huvudvärk”.

Jag var på Habiliteringen i torsdags hos min dietist igen och vägde mig. Jag trodde aldrig att jag skulle få reda på mina provsvar där, men det fick jag. Hon kunde se de när hon gick in i min journal. Men hon sa att hon är ju ingen sjuksköterska eller läkare men hon kunde utläsa det på ett ungefär.
Och det var som jag trodde, allt såg normalt ut. Det var ju skönt men samtidigt mår jag ju som jag gör. Det hade varit lättare om det var typ brist på järn eller nåt, ja då hade man kunnat ta järntabletter och blivit piggare och blivit av med problemen. Nu är det svårare eftersom att detta med all sannolikhet beror på min hjärntrötthet eftersom att provsvaren inte visade något. Det är svårare eftersom att då behöver man hantera det på ett annat sätt. Men min kurator och jag ska prata mer om min hjärntrötthet och hon ska försöka hjälpa mig med hur jag kan hantera den och livet med en sån diagnos för att det ska bli lättare, så det känns ändå bra.

De på vårdcentralen sa ju att det kommer att ta flera veckor innan jag får reda på provsvaren. Men de kanske ringer mig om några veckor när någon har studerat provsvaren. Men det är skönt att jag vet att allt ser bra ut redan nu.
Tröttheten tycker jag åndå går att ”stå ut” med men det jobbigaste är ju huvudvärken, den tar ju så mycket på en.

I torsdag och fredags mådde jag bättre som sagt och även i helgen, trots att jag var så fruktansvärt trött även i helgen, men huvudet mådde hyfsat bra och det är jag glad för. Så jag hoppas att denna veckan blir bättre än förra, för förra veckan var ingen rolig vecka, inte den heller.

Men idag på Sveriges nationaldag är jag ledig, vilket är så skönt. Jag hade inte tagit ledigt igår på klämdagen, men det var ändå helt okej att jobba igår när jag viste att jag skulle vara ledig idag.

Som jag nämnde innan så var jag som sagt på Habiliteringen i torsdags och det var absolut inte för provsvaren, det blev bara en bonus. Utan som sagt så skulle jag väga mig. Jag väger mig ungefär vart tredje månad nu eftersom att jag har minskat lite i vikt, det är bara för att hålla lite koll. Jag var där i december och då hade jag gått upp lite i vikt sen i höstas vilket var bra, men jag borde väga mer än vad jag gjorde då så då fick jag lite tips på maträtter och så. Sen var jag där i januari, februari igen tror jag och då hade jag tyvärr gått ner lite igen. Så då fick jag ännu mer tips på vad jag kan äta som innehåller mycket energi, som t.ex att jag kan dricka mjölk och juice istället för vattnen osv. Vi pratade även om att jag ska börja äta mellanmål när jag kommer hem från jobbet osv. Jag har försökt med detta så gott jag kan. Men i torsdags när jag vägde mig igen så hade jag tyvärr gått ner ännu mer i vikt, nu ligger jag på ungefär samma vikt som jag gjorde i höstas, så jag har alltså gått ner alla de kilona som jag gick upp från i höstas, vilket inte är så bra. Jag väger till och med mindre nu än i höstas, jag tror inte att jag har vägt såhär lite på år, vilket definitivt inte är bra.
Jag har en otrolig hög energiförbrukning i min kropp med tanke på min cp-skada. Varenda liten rörelse tar mycket energi så därför behöver jag och måste jag ha mycket energi i mig.

Så nu ska jag börja med näringsdrycker igen, inte jätteroligt tycker jag, men det är ju för en bra sak. I låg- och mellanstadiet och lite in på högstadiet drack jag alltid näringsdrycker och sen en period i gymnasiet också. Men sen slutade jag med de för att jag blev trött på de och gillade inte smakerna så mycket, jag hade nog fördruckit mig på de. Även om det finns olika smaker så är det samma konsistens tycker jag, och det är den som jag har fått svårt för. Men nu har min dietist beställt några olika smaker till mig som jag ska få testa, de kommer till mig under veckan tror jag. Men näringsdryckerna kanske kan hjälpa mig att känna mig lite piggare också, så det hoppas jag på.
Hon sa även att jag kan ta med en påse nötter till jobbet och ta en näve vid frukosten, då nötter inte är så mättande men innehåller mycket kalorier, så det ska jag försöka att komma ihåg att ta med mig imorgon.

Nu hoppas jag på en bra vecka, men denna veckan ser lugn ut då det är ledigt idag och inte så mycket annat, så jag håller tummarna.

Önskar er en fin nationaldag!

CP-kurs – Att möta framtiden

Nu har det varit mycket ett tag (som ni kanske vet med tanke på mina inlägg) så jag har varken hunnit eller orkat blogga om sista tillfället med CP-gruppen så det tänkte jag göra i dagens inlägg. Sista tillfället var då för förra tisdagen, alltså den 23 maj.
Då skulle ämnet handla om ”Att möta framtiden”, det låter så djupt tycker jag, haha, men CP-gruppen har varit djup, vi har pratat om djupa ämnen varenda gång tycker jag. Men det är ju tur för jag är ju en djup person! :-) Nu kanske jag inte har jättebra minne om vad vi pratade om på varje sida, alltså fritt och våra diskussioner och så eftersom att det har gått lite tid sen tillfället men jag ska försöka mitt bästa.

  • Framtiden – Vad innehåller den?
    Vi pratade om att det finns olika sätt att skapa förutsättningar för en god framtid, och de exemplen som min arbetsterapeut och kurator pratade om var:
    – Att ha kunskap om sig själv
    – Ta hand om sig själv
    – Veta vad jag kan få för stöd som:
    I hemmet
    Med ekonomin
    Med transporter
    Vid utbildning
    På arbete

  • Kunskap om sig själv
    Kunna förstå sig själv och förklara för andra
    – Vi pratade om att det är viktigt att kunna förstå sig själv och förklara för andra så att de i ens omgivning också förstår.
    Be om information om din funktionsnedsättning – från alla teamets professioner
    – På Habiliteringen jobbar de i team och då kan man be om kunskap och få information om man undrar något om sin funktionsnedsättning, från egentligen vem som helst från sitt team. Det tycker jag är jättebra och viktigt.
  • Behandlingsmetoder som ger mig kunskap om mig själv, som t.ex
    – Samtalsstöd
    – Superkoll, arbetsboken där du får lära dig mer om hur du fungerar
    – Självuppskattningsformulär
    – CPUP (CPUP är enkelt förklarat något vi med CP gör antingen varje eller vartannat år på Habiliteringen för att kolla status på kroppen och även sinnet. Då mäter man muskler och leder för att se så inget har förändrats till det sämre).
    – Leva med cerebral pares, t.ex gå på kurser som denna, CP-gruppen.
    – Ha koll

  • Ta hand om sig själv
    – Äta, sova, röra på sig regelbundet
    Detta är viktigt för alla, men speciellt för oss med CP då vi sliter mycket på våra kroppar av att bara leva med vår diagnos. För mig t.ex är sömnen jätteviktig, den är A och O för mig.
    – Balans mellan aktivitet och vila
    Nu kommer den där kära balansen igen som vi har tagit upp på varje tillfälle och som jag har skrivit mycket om här på bloggen det sista, men den är ju så viktig. Så svår men så viktig!
    – Delta i självvalda aktiviteter, t.ex friluftsaktiviteter
    Även om det tar mycket energi och kraft att vara med på aktiviteter så är det ju bra och viktiga om vi får välja de själva, för då ger de ju energi också när vi gör något som vi själva vill och som vi tycker är roligt.

  • Diskussion
    Vi skulle diskutera våra erfarenheter och tips på hur vi har gjort hittills för att få kunskap om vår funktionsnedsättning och för att ta hand om dig själv.

    För min arbetsterapeut och min kurator frågade liksom om hur vi blev informerade om våran situation och funktionsnedsättning. Det är en fråga man ofta inte tänker på tycker jag, man tänker bara på att informera andra och de i sin omgivning. Men de barn som födds med en funktionsnedsättning måste ju också få veta varför de inte är som alla andra barn, men det är inte lika självklart.
    Jag berättade då att jag och mamma gjorde en bok tillsammans när jag var liten där mamma förklarade om min situation för mig men vi gjorde ändå boken tillsammans på ett barnvänligt sätt. Jag har inte tänkt på den boken på många år men när de frågade denna frågan dök den boken och det minnet upp, och det är ett fint minne. Jag tyckte att det var en jättebra idé av mamma. Nu måste jag leta upp den boken, undra var den är, det vore så roligt att bläddra i den igen och kanske visa er. :-)
    På den andra frågan ”hur gör du för att ta hand om dig själv?” sa jag inget, för jag är dålig på det, iallafall nu. Men en sak som jag gör för att ta hand om mig själv är att jag går på massage, men det sa jag faktiskt inte.

  • Boende
    Min kurator och arbetsterapeut pratade om olika typer av boende och stöd man kan ha om man lever med CP eller någon annan funktionsnedsättning. Man kan ha:
    – Bara stöd/hjälp av anhöriga/vänner
    – Boende stöd
    – Bostadsanpassning
    – Eller så klarar man allt själv med hjälpmedel
    – Personlig assistans
    – Kontaktperson
    – Ledsagare
    – Hemtjänst
    – Klara allt själv
    Eller så kan man bo i en bostad med särskild service
    – Gruppbostad
    – Skärsild anpassad bostad
    – Servieceboastad

Vi gick inte in på varje kategori satt säga för då skulle vi fått hålla på i dagar som min kurator sa, haha. Utan hon nämnde bara vilka alternativ som finns.

  • Transporter
    Körkort
    Vissa personer med CP kan ju köra bil och ta körkort och då kan man få rätt till
    – Körkortstillstånd
    – Mobilitetscenter (ett ställe där man som funktionshindrad kan komma för att se om man kan köra bil innan man ger sig på att ta körkort).
    – Bilstöd
  • Parkeringstillstånd
    – Ett tillstånd som gör att man kan få stå på handikappsparkeringar
    Om man inte kan köra bil kan man få rätt till/ansöka om:
    – Färdtjänst
    – Sjukresor

  • Utbildning
    De pratade lite om vad det finns för hjälp om man vill börja plugga.
    – Gymnasium – elevvårdsteam
    Om man går på ett ”vanligt” gymnasium finns det elevvårdsteam som kan stötta en lite extra
    – Riksgymnasium – elevvårdssteam, habilitering, boende
    Det var ju ett sånt jag gick på.
    – Komvux och Folkhögskola
    Även där finns det elevvårdsteam
    – Universitet och högskola
    Samordnare för personer med funktionsnedsättning
    – Anpassningar och hjälpmedel
    – Berätta om dig själv, dina starka och begränsade sidor.

  • Diskussion
    Vi diskuterade vad vi hade för erfarenheter av att flytta till egen bostad, utbildning och att ta körkort.

  • Ekonomi
    De pratade om att man kan få hjälp med ekonomin när man har ett funktionshinder, som exempelvis:
    Socialförsäkringar
    – Aktivitetsersättning
    – Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång
    – Sjukersättning
    – Merkostnadsersättning
    – Aktivitetsstöd
    – Bostadstillägg eller bostadsbidrag
    Jag hade aktivitetsersättning vid förlängd skolgång när jag gick i fyran eftersom att jag gick ett extra år än vad som är ”normalt” för gymnasiet. Och nu har jag vanlig aktivitetsersättning eftersom att jag inte kan jobba fulltid pågrund av min CP-skada.
  • Studiestöd
    – Studiebidrag, studielån, riksgymnasiebridrag mm.
  • Kommunalt bistånd
    – Försäkringsstöd
  • Försäkringar

  • Arbete
    De som kan hjälpa dig med arbete om man har ett funktionshinder är:
    – Din kommun
    – Försäkringskassan
  • Arbetsförmedlingen
    Arbetsförmedlingen kan hjälpa en med:
    – Extra vägledning eller information
    – Stöd av ett personligt biträde
    – Förslag på en lämplig arbetsplats eller praktikplats
    – Hjälp att anpassa arbetsplatsen/praktikplatsen
    – Hjälpmedel
    – Ekonomiskt stöd till arbetsgivaren, såsom anställning med lönebidrag
  • Berätta om dig själv, dina starka och begränsande sidor.

  • Diskussion
    – Sen diskuterade vi hur vi ser på våran egna framtid?
    – Är det något av det vi pratat om som du skulle vilja ta del av för att skapa förutsättningar för att du ska kunna uppnå dina livsmål?
    Ärligt talat så kommer jag inte ihåg vad jag sa på någon utav punkterna eller om jag sa något överhuvudtaget, hahaha.


  • Sammanfattning
    Sen blev det en sammanfattning som vanligt.

    Och där var CP-gruppen över för denna gången iallafall.
    Som sagt så har jag älskat de här fem tisdagarna, mycket bra information, intressanta samtal och diskussioner men framför allt kul och nyttigt att träffa andra med CP och få dela sina livserfarenheter och tips med varandra.

    Jag hoppas att ni har gillat och uppskattat mina CP-grupps inlägg och kanske har ni lärt er något nytt om diagnosen! ;-)

Årsdagen för Studenten – Lyckoåret!

Idag för 1 år sedan var nog hittills den största dagen i mitt liv, idag för 1 år sedan tog jag nämligen studenten! Det är helt sjukt att idag för ett år sedan hände det, jag slutade på Storås, RG och tog klivet ut i mitt ”nya” liv. Denna dag var nog en utav de lyckligaste dagarna i hela mitt liv, och min student blev verkligen helt perfekt. Allt som jag någonsin hade önskat blev verklighet, jag tog ett kliv ut i friheten! Efter 13 år i skolan, som jag har kämpat och slitit för att nå mina mål, också tog jag studenten med bra betyg men framför allt med en godkänd gymnasieexamen. Om jag ska vara ärlig så kan jag inte fatta hur det gick till, men det gick tydligen. Allt mitt slit, allt mitt kämpande var värt varenda minut även om jag kämpade kanske lite för hårt ibland. Skolan var Inte enkel för mig men jag gav inte upp, idag är jag så glad över att alla mina skolår är över.
När jag tänker tillbaka så fattar jag inte hur jag orkade, haha!

Idag ett år senare sitter jag här i mitt alledeles egna hem och tänker tillbaka på denna dagen, men framför allt på detta året, året efter studenten. Jag tror att det har varit ett av de bästa åren i mitt liv! Detta året har varit så underbart men också en livsförändring, jag har flyttat till min egna lägenhet, jag har började att ha hemtjänst, jag tar hand om mitt eget hem, jag bor helt själv, jag har börjat jobba, ja massor utav saker, jag har helt enkel fått ett nytt liv känns det som, det är vuxenlivet som har startat.

Allt var väldigt nytt i början såklart och det blev en rivstart nästan direkt efter studenten med flytt, lära sig hur det är att ha hemtjänst och ett nytt jobb på det, ja det hände massor utav saker i början som var nya. Det var sjukt spännande och roligt. Hela sommaren hade jag verkligen fullt upp kommer jag ihåg även fast jag jobbade, men det var en underbar sommar. Sen kom hösten och då blev det lite lugnare men då blev det lite tufft med ensamheten om ni kommer ihåg. Efter fyra år av människor runt omkring mig hela tiden kan jag faktiskt förstå att det blev lite jobbigt. Men det blev mycket bättre när pappa och familjen började komma varje onsdag.

Som sagt har det varit ett händelserikt år och jag har bara älskat det. Nu är jag vuxen på riktigt och har mitt eget liv. Det var och är så otroligt skönt att slippa tänka på skola osv. När jag bodde på Storås var jag väldigt mycket i denna Storås bubblan som jag kallar den för. Jag älskade Storås och jag verkligen stortrivdes. Det var mycket frihet men nu när jag ser tillbaka var det väldigt mycket Storås. Man åkte hem på fredagar sen behövde man tänka på när man skulle åka tillbaka på söndagar, det var nya elever som kom in varje år, det var personal överallt, det var möten hit och dit, man var liksom inne i den där Storås bubblan typ hela tiden, även om det var sommarlov så viste man ju att man skulle tillbaka osv. Det var absolut inget negativ med det, jag säger bara att det var väldigt mycket Storås under fyra år. Men jag älskade de fyra åren, all fantastisk personal, alla roliga aktiviteter, alla goa skratt och samtal, ja jag kan ropa upp hur mycket som helst.

Även om det var mycket självständighet och frihet på Storåa så är det ingeting vad det är nu. Nu kan jag bara tänka på mig själv, jag kan äta när jag vill, jag kan gå ut när jag vill, jag kommer hem när jag vill, jag behöver inte säga till när jag kommer och går. Bara en sån sak att jag kan titta på tv varje gång jag äter om jag vill, och framförallt INGEN bryr sig om vad jag gör och mest av allt INGEN stör mig, jag vet när hemtjänsten kommer och emellan det är jag fri vuxen. Nu var det absolut ingen som störde mig på Storås, jag tyckte snarare att det var roligt om någon elev eller personal kom och knackade på men nu behöver jag liksom inte tänka på samma sätt, nu har man sitt eget, man har ett mer privatliv satt säga, vilket är så skönt. Jag hoppas att ni förstår var jag menar.

När jag gick på Storås och RG var det mycket fokus på kroppen, det mentala, hur det går i skolan? Möten hit och dit, planering, uppföljningar, osv nämen hur allt går hela tiden. Det var naturligtvis jättebra men det var väldigt mycket.
Nu är det lite mer chill, nu känns det som livet innan Storås, det är svårt att förklara, men enkelt förklarat så känns det som att man har fått tillbaka sitt ”gamla” liv innan Storås tiden. När jag gick på Storås hade jag såklart mitt privatliv också, men nu känns det som att det har kommit tillbaka fullt ut, hahaha, oj vad flummigt det lät, men det är svårt att beskriva det i ord! :D

Jag har träffat så många fantastiskt nya människor under detta året men framför allt så känns det som att jag har kommit ännu närmare mina anhöriga och min omkrets nu när jag har slutat på Storås, slutat skolan och fått mitt eget liv. Men framför allt så är det lättare att träffas nu när jag bor i Borås. Det är helt underbart med alla dessa människor i mitt liv, familj, vänner, kollegor, anhöriga, ja, egentligen alla människor som finns i mitt liv, det är så tacksamt och så härligt. Till och med mina taxifaförer förgyller mina dagar! :D Det känns verkligen som att människor bryr sig om mig på riktigt, de tänker på mig, de tar hand om mig så väl, både när jag är svag och stark, det gör mig så rörd alltså.
Kärlek, det är det ända man behöver här i livet vänner och herregud vad jag har fått mycket av den varan under detta år, helt sjukt! <3

Såklart att alla dagar inte har varit en dans på rosor under detta år, det är ju så för alla människor. Men då väger allt det där andra upp. Men överlag har detta år verkligen varit MITT år, mitt lyckoår!

Det som jag är så glad över är att jag har verkligen börjat prioriterat mig själv under detta år. Det bästa som jag har gjort för mig själv detta år är nog att jag har börjat gå på massage och dessutom varje vecka. Det kallar jag verkligen för självkärlek och en investering i sig själv. Det är inte bara skönt utan det har faktiskt hjälpt mig i längden, jag har inte varit så mjuk i min kropp på år som jag har varit detta år. Jag har svårt för att slappna av, men under massagen är alla spänningar som bort blåsta och även efteråt och det har verkligen varit så mycket värt för mig att kunna slappna av såpass mycket.
Dessutom är hon så himla gullig och genuin mot mig och verkligen hjälpsam. Hon förstår mig verkligen, så jag blir alldeles varm i hjärtat när jag varit där. Till exempel så hjälper hon mig alltid med kläderna efter varje gång trots att hon vet att jag kan ta på mig själv (gjorde det i början när jag började gå hos henne), och det gör väldigt mycket för mig att få hjälp med det då det är lite krångligt att få på sig kläderna, och när man är så härligt avslappnad och trött då är det extra skönt att få hjälp med en sån liten sak.
I augusti har jag gått hos henne i ett år och jag hoppas på många år framöver, bästa massören! :D

Ja, vilket år! Jag är verkligen så tacksam över allt! Nya äventyr, underbara människor, många goa skratt och så mycket kärlek, och lite bubbel på det, det är det ända man behöver här i livet! hahaha! :D <3

Jag mår inte bra

Förra veckan var ingen bra vecka. Förutom hjärntröttheten, den har jag ju typ vant mig vid nu, men förutom den så hade jag ont i huvudet till och från under hela veckan. Jag vaknade och hade ont på natten i början av veckan. Sen fortsatte det bara med att jag hade ont när jag vaknade, då tog jag en tablett, också gick det över, men sen när jag kom hem igen från jobbet fick jag tillbaka huvudvärken och så var det under hela veckan, plus denna extrema tröttheten då, så förra veckan var inte jätterolig. Men jag körde på som vanligt med jobb, CP-grupp och kurator osv. Egentligen hade jag nog behövt att vara hemma nån av dagarna förra veckan..men ni som vet vet ju hur jag är. Om jag är hemma och inte är sjuk sjuk så mår jag dåligt för det.

Helgen kom väldigt lägligt, i fredags var jag och testade på lymfmassage (hon som jag går oss), det var så underbart, i 90 minuter dessutom, en väldigt avslappnade behandling med fokus på hela kroppen, från topp till tå, det var verkligen behövligt. I lördags eftermiddag skulle jag till pappa på grillkväll på eftermiddagen. Det ända jag gjorde på hela dagen var att göra frukost, klicka hem mat på nätet och duscha, resten av dagen låg jag bara i sängen men ändå fick jag tillbaka den där huvudvärken vid två tiden. Jag fick vara fri från den från massagen tills då, och det var såklart jätteskönt, så jag blev så trött på när den kom tillbaka.
Det var en supermysig kväll hos pappa, jag sov till och med över. Det var underbart att umgås med de och jag blev så omhändertagen och jag mådde så bra, trots min trötthet och huvudvärk! <3

Tyvärr har mitt dåliga mående även fortsatt in på början av denna veckan. Igår på jobbet var jag supetrött och hade fortsatt huvudvärk. Dessutom fick jag ont i huvudet redan vid klockan 10 igår, så det var lite jobbigt. Det är en såhär konstig huvudvärk också, den ligger liksom i bakgrunden hela tiden.

Jag var som sagt hos min kurator förra onsdagen på Habiliteringen och då pratade vi om mitt mående nu. Hon sa att när man har en sån huvudvärk som jag har som inte går över så är det ett tecken på att kroppen håller på att säga ifrån. Hon sa att de på Habiliteringen ser att jag är trött och att de faktiskt är oroliga för mig. Hon ville då att jag skulle boka en tid på vårdcentralen och ta prover för att utesluta att det inte är något fysiskt fel, typ hjärnbrist eller något annat. Om inte provsvaren visar något får vi gå vidare med hjärntrötthen och hur jag ska hantera det.
Vi pratade också om att jag har svårt för att stanna hemma bara för tröttheten och huvudvärken. Hon sa då att det är inte bra att köra på och inte lyssna på kroppen, återkommande huvudvärk är dessutom en varningsklocka. Hon sa att det är bättre att du är hemma lite då och då nu istället för att bli sämre och kanske bli sjukskriven i månader framöver, och det håller jag såklart med om, men det är ändå svårt. Det är svårt med balansen. Men om man inte mår bra ska man ju egentligen inte vara på jobbet.

Men det som jag tycker är jobbigt är att som jag har berättat om innan, tröttheten går inte över för att man vilar och jag märkte ju det i helgen när jag fick ont i huvudet av ingenting. Så kommer det verkligen att räcka med några dagar här och där hemma? Jag är rädd att det inte hjälper, det kommer ju inte vara så att om jag är hemma en dag, typ på en onsdag då kommer jag förmodligen inte att studsa upp ur sängen på torsdagen och känna mig som en ny människa, bara för att jag var hemma en dag, jag tror och hoppas på att ni fattar vad jag menar.

Jag fick en tid på vårdcentralen igår (måndag) för provtagning. Jag tyckte att det var skönt att jag fick den såpass snabbt. Igår var ingen rolig dag alls, jag mådde allmänt dåligt, så det var skönt att jag skulle få ta dessa tester. Det var massor utav prover som skulle tas, som bland annat
sköldkörteln, vitaminer osv så det känns bra. Jag skulle även ta prover för järnbrist. Men den skulle man tydligen ta på morgonen för om man tar den på eftermiddagen kan proverna bli felaktiga. Hon tyckte då att det var onödigt att jag skulle ta för de andra grejerna igår då och sen för järnbristen en annan dag så det blev inget stick igår, lite irriterande. Så jag ska dit idag igen klockan nio. Men jag har faktiskt bestämt mig för att stanna hemma idag för jag mår inte bra och som sagt så var det jobbigt att jobba igår.

Jag hoppas att jag får svar på vad det är, tröttheten är okej, för den vet jag att jag kommer att få dras med med tanke på att jag har fått diagnosen hjärntrötthet. Men den här ihållande konstiga huvudvärken, den är superjobbig och den kan jag inte leva med, det går inte.

Men om vi ska avsluta detta inlägget lite positivare så kan jag säga att min själ mår hur bra som helst! :D Om själen mår bra är det allra mesta hanterbart även om det såklart är jobbigt. Livet alltså, underbart, och alla dessa fantastiska människor, vad ska man säga? <3 Blir så rörd i hjärtat av de och i själen! :-)

Jag har fått bekräftad hjärntrötthet

I mitt förra inlägg berättade jag om att jag länge har haft problem med tröttheten, att jag har känt mig trött ofta, inte ofta heller utan typ varje dag och att jag inte känner igen mig själv riktigt (läs gärna det inlägget för att få mer förståelse och inblick i min trötthet, vardag och livet med CP).
För någon vecka sedan var jag hos min kurator på Habiliteringen igen. Jag har startat upp en samtalskontakt hos henne för att prata om mina negativa tankar osv, för även jag som alla ser som positiv har även jobbiga tankar och känslor som alla människor har ibland. Det var jobbigt till en början men nu när vi har träffats några gånger och pratat om mina tankar och känslor så känns det verkligen jättebra, skönt att bolla mina innersta känslor och tankar med någon utanför familjen. Men när jag inte direkt har något annat att prata om så brukar alltid hon ha något meningsfullt vi kan ägna åt oss, och det har varit superbra saker så jag är jättenöjd med henne och med det upplägget.

Då när jag var hos henne förra gången så var det i den vevan som jag hade känt mig trött ett tag, ovanligt trött. Men det var inte så att jag hade reagerat på det så, så jag tog inte upp det som ett stort problem, jag bara sa att jag har varit lite extra trött ett tag. Då hade hon lustigt nog tagit med en trötthetsenkät som hon ville att jag skulle fylla i, den kom ju väldigt lägligt.
Det var då frågor som man skulle svara på och uppskatta sin trötthet. Vi gjorde detta tillsammans och diskuterade frågorna ihop madans jag svarade.
Jag minns inte så mycket av frågorna men det var typ när, var, hur du känner dig trött, koncentrationsförmåga osv. Medans jag svarade på frågorna upptäckte jag hur mycket sämre min trötthet faktiskt har blivit för jag hade definitivt svarat annorlunda på frågorna om det bara hade varit för ett år sedan, vilket kändes lite tungt och skrämmande.

När jag hade svarat på alla frågor kunde hon se direkt utifrån mina svar att jag lider av en medelgrad av hjärntrötthet. Det var både jobbigt och skönt att höra. Skönt för att då vet jag vad min trötthet beror på men jobbigt för att få det bekräftat. Men framför allt jobbigt för att det inte bara är lite trötthet som kommer att gå över efter en period. Hjärntrötthet är inte roligt att få på papper satt säga eftersom att det inte är som en vanlig trötthet som går att vila bort, jag berättade ju att det inte känns som ”vanlig” trötthet. När man har hjärntrötthet hjälper det inte med att sova eller vila extra mycket, utan det ’är som ihållande trötthet oavsett hur mycket man än sover. Ni som läste mitt förra inlägg vet att jag berättade att numera räcker det inte med en natts sömn eller en helg för att jag ska känna mig pigg och utvilad, och här fick jag ju förklaringen.
Det känns faktiskt väldigt jobbigt, liksom ska jag nästan alltid känna mig trött nu resten av mitt liv? Såklart att man kan hantera sin trötthet och lära sig leva med den, men ändå!
Jag känner ju redan att jag har börjat vänja mig vid den, vilket kanske är positivt men ändå ledsamt. Det är inte kul att nästan alltid känna sig seg och trött.

Hjärntrötthet är väldigt vanligt vid cerebral pares, som vi även har pratat om på CP-gruppen. Så det kanske var väntat att jag skulle få det. Jag kände liksom inte mig såhär trött bara för ett årsedan, så jag vet att min hjärntrötthet har kommit nu. Men jag trodde att jag skulle få bli lite äldre innan den kom. Innan var det mer normal trötthet, dag för dag som alla människor har, en mänsklig trötthet helt enkelt. Men nu är det mer ihållande och den gör sig alltid påmind. På CP-gruppen säger både min arbetsterapeut, kurator och de som är med att just tröttheten och hjärntröttheten blir mycket sämre med åren, ALLA säger det. Det blir det ju med alla människor, men speciellt med oss med CP.
Och jag har redan fått det och det påverkar mig mycket redan vid 20-års åldern, det skrämmer mig lite. Ska det bara bli sämre och sämre med åren då? Om jag redan lider av medel hjärntrötthet nu när jag är så ung, hur ska det bli sen? Hur ska jag orka?
Jag tänker ändå inte så mycket på det här med framtiden osv, jag tänker att det blir vad det blir, jag tar det som det kommer. Men det är ju såklart att man får dessa tankar lite då och då även om jag försöker tänka positivt.

Nu är liksom mitt normaltillstånd trött känns det som tillskillnad från innan då jag var pigg och glad nästan jämt, såklart att jag ändå ofta var trött efter skolan t.ex men det är liksom inte samma trötthet. Då kunde jag sova en natt och vara pigg i många dagar framöver, men nu räcker det inte med sömn. Nu vet jag att om jag sover bra så känner jag mig pigg på morgonen och förmiddagen men ju längre dagen går desto mer smyger sig tröttheten på, och det vet jag nu, jag vet även varför, det har redan blivit vardag, men det är ändå en jobbig känsla.
Tänk när mitt ”normaltillstånd” var pigg, jag kan sakna det nu.

Jag känner liksom inte att det räcker med en dag i veckan att bara vila, som t.ex om jag hittar på något på en lördag och tar söndagen till att återhämta mig. Jag känner liksom att det räcker inte nu för tiden, jag behöver lördagen med, kanske till och med en till dag, vilket är frustande. Man vill hitta på roliga saker men samtidigt så tar de också energi (även om det också ger energi) och jag behöver typ bara ligga i min säng för att få riktig vila. Det som jag tycker är frustrerande också är att hjärntrötthet går inte att sova bort eller vila ifrån utan den finns ständigt med en och kan slå till när som.

Ja, hjärntrötthet är komplicerat. Hjärntrötthet är inte roligt men jag tyckte att det ändå var skönt att få min trötthet bekräftad och förklarad. Det gäller bara att lära sig att leva med den.

CP, Livet & Tröttheten

Nu under ungefär tre veckors tid har jag känt mig väldigt trött, orkeslös och energin har jag saknat. Jag har inte heller känt igen min trötthet. Jag brukar inte vara trött i långa perioder som jag varit nu, och jag har liksom känt att det hjälper inte med att sova en natt. Det har varit en konstant trötthet helt enkelt. Men jag har liksom inte lagt så stor vikt vid det, utan tänkt mer att det har att göra med att jag har så mycket att göra hela tiden. Nu i några veckor har jag haft proppfulla veckor och jag har känt mig som en duracellkanin, det har varit hit och dit, fram och tillbaka.
Nu under fyra veckor har ju CP-gruppen varit varje tisdag i två timmar efter jobbet, jag har ofta varit hos min kurator på Habiliteringen, så det har ju blivit två besök där i veckan ett tag nu, sen har jag fortfarande ont i min handled så några besök på vårdcentralen har det blivit. Sen har det varit en del små grejer och de här stående rutinerna med matlagning och tvätt osv.

Även om detta låter som smågrejer och pice of cake grejer och att detta är vuxenvärlden så får vi inte glömma att jag har en cp-skada också som gör att saker och ting tar mycket kraft och energi.
Plus att vi har glömt en faktiskt väldigt stor del i det hela och det är att jag jobbar också, måndag till fredag. I för sig ”bara” 50% men för mig är det nog.
Inte bara det, jag har ett hem att ta hand om och även om jag har hjälp så är det jag som grejar och fixar mest. Det tar mycket tid, energi och kraft från mig.
Det känns ibland som att jag jobbar 100% med tanke på min kropp som jag hela tiden behöver kämpa med och med mina kognitiva svårigheter som min CP-skada medför. För mig är det ju vardag, så jag tänker inte på det eller tycker att det är jobbigt men om jag tänker efter förstår jag att jag blir trött.

Nu får ni inte ta detta som att jag ”klagar” för det gör jag verkligen inte. Jag gillar ju när det händer saker, det är ju roliga saker som har hänt, som t.ex CP-gruppen. Men även roliga saker tar energi, även om jag älskar att laga mat, gå runt och pilla hemma, gå på CP-gruppen osv osv, så tar det enormt mycket kraft.
Och inte bara det, jag har 100 grejer att hålla koll på och tänka på också, och det tar också enormt mycket energi. Jag har gillat mina fullspäckade veckor, men jag känner att kroppen börjar säga ifrån nu, med tanke på min trötthet. Det har varit brist på vila och återhämtning. Det känns även som att när jag kommer hem så gör jag alltid något, och har alltid något planerat, så även om jag kommer hem runt klockan 13 varje dag så går tiden ändå och jag hinner inte vila. Det var längesedan som jag kom hem klockan 13 och kunde bara lägga mig i sängen och kolla på tv ända till kvällen, jag kommer ens inte ihåg sist. Det har jag verkligen känt att jag har behövt ett tag. Inte ens på kvällarna har jag tillåt mig själv att ”ta kväll”, utan ja då har gått och grejat, småstädat, osv och sen när jag äntligen ligger i sängen och vill titta på mina serier, ja då är klockan så mycket att jag behöver sova för att orka nästa dag.

Jag är mycket så att jag inte lyssnar på kroppen och vilar vilket ni kanske hör. När man har CP så behöver man dessutom extra mycket vila och återhämtning vilket jag inte har prioriterat för jag hinner inte. Om ni har läst mitt förra inlägg om tisdagens CP-grupp så pratade vi om den här bilen, om att man måste stanna och tänka oftare, och att man oftast har en liten tank som CP och att man saknar tankemätare så man vet inte när bensinen tar slut osv. Jag skrattade lite när de berättade om denna bilen för jag känner igen mig så väl. Det värsta är att jag inte tar hand om min bil så väl, jag gasar lite för mycket och till slut tar bensinen slut utan förvarning, och det är väll det den har gjort nu.
Jag är inte så bra på den där balansen som vi pratar mycket om på CP-gruppen, den är svår och jag måste bli bättre på den.

Jag har varit trött på jobbet, trött när jag kommit hem, trött hela tiden. Jag har typ vant mig vid den här tröttheten nu för den har varit med mig så länge nu. Det var längesedan som jag kände mig riktigt pigg och fylld med energi. Det har varit mycket det senaste, mycket att göra, mycket måsten och sen har jag varit helt slut.. Men tillslut tappade jag det bara och började storgråta för jag var helt tömd på energi och det kändes som att kroppen skulle ge upp och hjärnan skulle sprängas. Även om jag har haft roligt under dessa veckor med, fått energi med underbara kollegor, kärlek och med underbara människor i mitt liv så har måstena och duracellkaninen tagit över. Även om det såklart har hjälpt mig väldigt mycket att fortsätta kämpa och fått mig på gott humör. Jag har känt att det ända jag behöver är att vila och typ stirra in i en vägg, och en STOR energiboost, hahaha.
Jag fick en väldigt stor energiboost när Wilma var här till exempel, vilket jag är så glad och tacksam för.

Sen kom denna ledigheten som har varit nu väldigt lägligt och jag har försökt att inte ha något inplanerat utan bara va och göra något spontant om jag känner för det. Jag var ju på bubbelhäng i onsdags och det var verkligen min andra energiboost, det var så underbart att komma bort från vardagen lite, slippa tänka på något, umgås med härliga människor och bara ha roligt och slappna av lite, det var verkligen behövligt. Efter den kvällen kände jag hur kroppen och sinnet bara slappnade av, och det var inte bara bubblet, jag lovar hahaha.

Sen var jag hemma hela torsdagen och fredagen själv och gjorde typ ingenting, det var nästan konstigt att inte ha något att göra, men så skönt. Sen i lördags hängde jag med mamma på kvällen och vi hade det så mysigt och det var härligt med sällskap när jag hade varit själv i två hela dagar. Det är också en balansgång där, jag behöver vila och bara vara men om jag är det för länge så vill jag umgås med någon, det är ju så vi människor funkar. Men igår (söndags) var jag hemma själv igen och gjorde inte ett skit, bara laddade inför en ny vecka. Det var en perfekt långhelg med en perfekt fördelning! Jag hade inte tråkigt en ända sekund varken i torsdag, fredags eller igår, det var bara så underbart att bara få vara hemma själv i mitt underbara hem och i det fina vädret. Det var verkligen behövligt och jag tackar verkligen mig själv för det! Det behövdes efter mina intensiva veckor.

Nu ska jag försöka att behålla detta lugnet i min själ, haha :D och vara i mitt lediga mode lite till, men det är svårt, speciellt på vardagar, men jag ska försöka att inte göra saker som jag inte måste.
På tisdag är det CP-grupp igen och på onsdag ska jag till kuratorn igen, så jag förväntar mig att veckan kommer att gå i 180 som vanligt, men jag ska försöka att ta det lite manJana! :) Jag glömmer ofta av att jag har faktiskt en CP-skada, vilket jag ser som positivt, men kanske inte i detta fallet.
Det är faktiskt sista tillfället på CP-gruppen på tisdag, det känns tråkigt men samtidigt bra för då får jag en dag i veckan då jag inte är uppbokat på något (förhoppningsvis :)).

Jag skulle berätta om mitt besök oss kuratorn förra veckan för då fick jag en förklaring på min trötthet, men det blev lite mer text än vad jag hade tänkt mig, som alltid…haha…Så ni får ta del av det i ett annat inlägg.

Men jag vill bara avsluta med att jag älskar mitt liv som CP! :D Det är fantastiskt! <3

CP-kurs – Att orka med vardagen

I tisdags var det dax för CP-gruppen igen. Då var det fjärde tillfället, vilket betyder det näst sista tillfället. Det känns som att jag har varit där varje tisdag nu ett tag, och det har jag ju, fyra veckor i rad till och med. Som ni vet så tycker jag om CP-gruppen och ser fram emot att komma dit varje tisdag.
Ämnet för i tisdags var ”Att orka med vardagen”. Det säger ju inte så mycket om vad vi skulle prata om så det var jag jättenyfiken på. Tillskillnad från förra tillfället då vi skulle prata om hur man ska hantera livssituationer, då viste jag redan lite vad det skulle handla om när jag fick reda på ämnet, men nu hade jag ingen aning vilket också är spännande tycker jag. Ämnet ”att orka med vardagen” är ju så brett, det kan ju vara vad som helst.

Men sammanfattningsvis så handlade den här gången väldigt mycket om trötthet både kroppsligt men även hjärntrötthet. Det är ju generellt så att många lider av trötthet/utmattning i dagens samhälle idag, men för oss med cerebral pares så är det extra vanligt och jobbigare. Det ämnet kom ganska lägligt för just min del eftersom att jag känner att min trötthet har blivit mycket sämre bara på några veckor (jag kommer att göra ett inlägg om det).


Cerebral pares och trötthet
– Vi pratade om att trötthet och utmattning är vanligt när man har cerebral pares (som jag sa innan). Det kallas även för fatigue. Min arbetsterapeuft och min kurator sa även att risken för trötthet ökar med åldern, och det höll typ alla i rummet med om (de flesta är mycket äldre än mig). Det känner jag tyvärr redan av nu, trots att jag bara är 20, att jag är mycket tröttare nu än vad jag var för t.ex bara tre fyra år sedan.
– Trötthet = successivt förlust av energi, snabb återhämtning.

Utmattning = plötslig förlust av energi, ”förlamande” trötthet och lång återhämtning
– Vi pratade om att man kan ha hur mycket energi som helst och sen bara helt plötsligt tar den slut och man blir jättetrött. Vi pratade även om att för att få tillbaka energin måste man oftast ha lång återhämtning, det räcker liksom inte med en timmes vila eller inte ens med en dag ibland, utan man behöver längre vila.

Det som gör att vi blir så trötta är:
– Genariserad fysisk fatigue.
Alltså att våra kroppar och muskler behöver hela tiden arbeta och att vi måste hela tiden tänka på våra rörelser. Det tar jättemycket kraft och energi.
– Specifikt lokaliserad muskelfatigue
Att vi måste aktivt tänka ”nu ska jag ta handen till vattenglaset” för att handen ska göra det. För andra utan CP går denna rörelse på automatik men inte för oss med CP vilket tar jättemycket energi.
– Kognitiv/mental fatigue
Sen har vi då den mentala tröttheten som gör att vi också blir trötta. Det kan till exempel vara ljus- och ljudintryck, synintryck, mycket stimmiga miljöer som gör att vi blir mentalt trötta. Eller bara det att vi har mycket att tänka på eller att vi har sovit dåligt, det kan göra oss väldigt trötta mentalt.

  • Mental trötthet/hjärntrötthet
    – Mental trötthet
    Min kurator och arbetsterapeut jämförde mental trötthet med en bil, det var faktiskt ganska bra förklarat.
    Om man har en bil med en liten bränsle tank (som vi med cp ofta har) så behöver man ofta stanna upp längst vägen och tanka. Om man har en bil utan bränslemätare så är det jättesvårt att veta när bränslet tar slut, därmed orken och energin, den kan ta slut när som helst utan förvarning.
    Man har ofta också en mindre effektiv motor när man har celebral pares.

  • Bilen fungerar bra om
    – Man är lätt på gasen
    Alltså att man tar det lugnt genom livet och inte gasar på för mycket
    – Kör lugnt
    Om man kör lugnt genom livet så orkar kroppen och sinnet
    – Stannar och tankar vid varje bensinstation
    Vi pratade om att det är viktigt att tanka energi lite längst med vägen och inte köra förbi bensinstationerna, för då fungerar inte bilen tillslut.

  • Bilen fungerar inte vid
    – Kraftigt gaspådrag
    Alltså om man kör fort hela tiden och till slut orkar man inte.
    – Kör förbi bensinstationerna
    Man struntar i att tanka och bara gasar och kör tills man kollapsar.
    – Ingen koll på bränsleåtgången
    Man har ingen koll på när bilen/kroppen inte orkar mer.

  • Den onda cirkeln
    Vi pratade om att om man har en känsla av otillräcklighet så kan det leda till stress, stress kan i sin tur leda till fatigue och det kan till slut leda till minskad aktivitet, för att man inte orkar eller har ont.


  • Erfarenheter beskrivna av unga vuxna med cerebral pares
    Min arbetsterapeut läste ett exempel av en ung vuxen med CP.
  • Kognitiva fysiska ansträgningar
    – Springa ifatt en buss
    – Gå långa streckor
    – Stå länge på arbetsplatsen

Det här kan vara jättestora ansträngningar som gör att vi blir jättetrötta. Detta leder då till trötthet i muskulatur men även mental trötthet.

Erfarenheter beskrivna av unga vuxna med cerebral pares
Ett annat exempel lästes upp.

  • Utförandet av icke automatiserade rörelser
    – Måste tänka på hur rörelsen ska utföras
    – Kräver stor koncentration

Detta betyder att långvarigt utförande tar mycket kraft och energi.

Erfarenheter beskrivna av unga vuxna med cerebral pares
Ett tredje exempel lästes upp.
Sen blev vi informerade om:

  • Stimullrik miljö
    – Många sinnesintryck
    – Många människor att interagera med ex i ett sammanhang

    Detta leder till svårigheter att ta beslut, handlingsförlamning, svår trötthet – ”utmattning i huvudet”.

  • Erfarenheter beskrivna av unga vuxna med cerebral pares
    Ett annat exempel lästes upp.

    Kombination av krävande motorik
    – Total utmatning
    – Mycket lång återhämtningstid
    – Nästan omöjligt att ta sig ur tröttheten

  • Var vaksam på symptomen för mental trötthet
    Här visade de exempel på olika symtom man kan ha om man lider av mental trötthet och det är:
  • Typiska symptom
    – Sämre konsentrationsförmåga och nedsatt uppmärksamhet
    – Tankesvårigheter
    – Svårt att starta aktiviter
    – Svårt att sortera intryck, ljud- och ljuskänslighet
    – Minnesproblem
    – Stresskänslighet
    – Sömnproblem
    – Instabilitet och gråtmildhet
    – Huvudvärk

  • Diskussion
    Sen diskuterade vi:
    – Om du upplevt svår trötthet/utmattning?
    – Hur yttrar den sig?

  • Minska risken för fatigue
    Sen pratade vi om hur man kan minska risken för mental trötthet.
  • Processen
    – Kunskap om sin motoriska förmåga
    – Kunskap om sin kognitiva förmåga
    – Kunskap om mental trötthet

  • Aktiviteten
    – Viktigt med balans mellan vila och aktivitet
    – Aktivitetens krav på rätt motorisk och kognitiv nivå
    Alltså att man kan utföra aktiviteten utifrån sina egna behov och förutsättningar.

  • Miljö
    – Minska antal intryck
    – Miska antalet interaktioner

  • Minska risken för fatigue
    Kunskap om dig själv och din förmåga
    – Sök kunskap
    – Självskatta din trötthet med självskattningsformulär

  • Energihantering
    – Spara energi
    – Lagra energi
    – Slösa inte med energi
    – Hushålla med energi
    – Skapa ett balanserat schema
  • Berätta om din situation för omgivningen
    Många berättade att de tycker att det är svårt att berätta för sin omgivning om just tröttheten och få förståelse. Det tycker jag också att det är. Trötthet är så svårt eftersom att det inte syns, och då är det svårt att förklara för någon annan som inte har varit med om den här hjärntröttheten.

  • Erfarenheter beskrivna av unga vuxna med cerebral pares
    De berättade om ett exempel från en person med cerebral pares som hen tycker att hen kan vara väldigt osocial ibland för att hen sitter i sitt rum istället för att vara social, men det gör hen för att hen orkar inte pågrund av sin CP.

  • Hur trötthet kan hanteras
    Sen fick vi en se en lista om hur trötthet kan hanteras, den såg ut såhär, trötthet kan hanteras genom att:
    – Man väljer ensamhet
    – Välj lugna miljöer
    – Väljer att utföra aktiviteter ensamma
    – Går undan och blundar en stund
    – Vilar före och efter aktiviteter
    – Daglig vila
    – Ostörd vila
    – Deltidsarbete

  • Aktivitetsbalans
    – Vi pratade om att man ska vara vaksam på sin totala energimängd
    – Balansering mellan energitjuvar och energigivare.
    Vi pratade också om att aktiviter som är roliga kan också ta väldigt mycket energi även om det ger mycket också. Men därför kan man faktiskt behöva säga nej till en rolig aktivitet trots att man vill men man orkar inte. Vi sa också att man kan prova att även vila innan en aktivitet och efter.

  • Diskussion
    – Vi diskuterade vad man ansåg är de största svårigheterna med att kunna minska risken för utmatning/fatigue
    – Och hur gör du eller tänker du att man kan göra för att minska risken att drabbas av utmattning/fatigue.

    Jag har jättesvårt för den här balansen just nu i livet (kommer prata en del om den i inlägg framöver) så jag kunde tyvärr inte komma med så bra förslag för jag behöver förslag, hahaha, om ni förstår vad jag menar! :D Därför var det lärorikt att lyssna på de andra men det verkade svårt för de med, men det är svårt med den där balansen och hjärntröttheten.

  • Sammanfattning
    Sen avslutade vi med en sammanfattning som vanligt.

Mycket aktuellt ämne för min del som sagt så det var jättebra att de tog upp detta på ett tillfälle tyckte jag.

Bubbel på Balkongen

Långledighet, jag älskar det! Jag vet att jag säger ofta att jag älskar att vara ledig, ha långledigt osv, jag vet att jag fick nån kommentar på det när jag gick i skolan. Och det har inte förändrats nu!! :D Men jag älskar att vara ledig, slappna av och inte ha massa måsten. Idag är det en klämis och på jobbet är det en vanlig dag, men jag tog faktiskt ledigt och det är jag så glad över att jag gjorde. Nu har jag haft en hektisk period, ta det inte som negativt för det är det inte, men det har varit brist på vila och återhämtning vilket jag känner av så jag behövde verkligen den här långledigheten. Jag har varit väldigt noga med att inte planera in något, utan bara va, för det behöver jag.
Det var så underbart igår att känna att det bara är torsdag och idag är det bara fredag! :-)

För ett par veckor sedan fick jag en härlig inbjudan till mammas jobbarkompis Frida (jag och Frida hängde väldigt mycket innan). Hon bjöd in mig, mamma och några jobbarkompisar till bubbelkväll på hennes inglasade balkong som i onsdags. Jag blev så glad när jag blev inbjuden också. Mammas jobbarkompis Viktoria skulle också hänga på och mamma har pratat jättemycket om henne, så jag var jättetaggad över att få träffa henne. Mamma har tydligen också pratat mycket om mig på jobbet så Viktoria var också väldigt taggad på att få träffa mig också. Hon brukar säga att det känns som att jag känner Alice redan trots att jag aldrig träffat henne, för att mamma har pratat så mycket om mig då, hahaha, jag ser det som något positivt! :D
Så det var jag, mamma, Viktoria och en till jobbarkompis som hette Pernilla, också Frida då. Pernilla har jag tydligen träffat för jättelängesedan, men det minns ju inte jag, så det skulle bli kul att träffa henne med, Frida också såklart.

Vi skulle ta med oss varsitt bubbel så att vi kunde prova lite olika, också skulle Frida fixa lite ost- och chark och lite snacks. Jag var verkligen så taggad för kvällen, jag kände att det skulle bli skönt att hitta på något annat, ta paus från min hektiska vardag lite, komma på andra tankar och få ha lite kul efter mina trötta veckor. Plus att jag viste att jag skulle vara ledig i fyra dagar efteråt, så det skulle bli en go start på långledigheten.

Mamma kom och hämtade mig också åkte vi och hämtade upp Viktoria. Det var så kul att äntligen få träffa henne. Sen åkte vi vidare till Frida, det var så kul att träffa henne igen och även Pernilla. Kaklet började direkt, hahaha. Sen fick vi ett glas bubbel i handen och satte oss på Fridas mysiga balkong. Det var en liten balkong med en liten soffa och ett litet bord, men vi fick plats och det var så mysigt. Det var inte så varmt i onsdags men det gjorde inte så mycket eftersom att den var inglasad, och dessutom hade hon kvällssol så det blev varmt ändå, nästan tur att det var lite svalare i onsdags.

Efter en stunds bubbel och ännu mera kakel, hahaha, tog Frida fram ost-och chark brickan. Och oj vilken bricka, den var helt magisk! :D Den var så god också! Det var så mysigt att sitta där tillsammans, tjata, äta lite plockmat och dricka bubbel. Det var kul att prova lite olika bubbel också, även om jag dricker väldigt långsamt, haha.


Tiden verkligen sprang iväg, men det gör den ju när man har så trevligt, så vid tiotiden blev det efterrätt, Frida hade gjort en jättegod cheesecake. Hon hade verkligen fixat och donart och gjort så mysigt med filtar, tända ljus och lysande balkonglampor när mörket började komma, det var så himla mysigt att bara sitta där och prata och garva. Pernilla åkte hem tidigare än oss, hon åkte typ vid halv tolv och då hade vi planerat att hon kunde köra hem mig eftersom att hon körde, men jag ville sitta kvar lite till. Jag tänkte att man får passa på, jag är inte den som är ute på sånt här var och varannan helg, väldigt sällan med andra ord och jag bara njöt av kvällen, så jag stannade kvar. Jag tänkte att jag kommer väll hem på något sätt, man måste leva lite med! :-)

När Pernilla hade åkt gjorde vi varsin GT och satt och mös lite till, det kändes verkligen som en sommarkväll. Jag ringde färdtjänst för att se om de kunde hämta mig och isåfall när men de stängde tydligen klockan 23 och det hade jag ingen aning om så det slutade med att vi tre fick ta en gemensam taxi hem. :-)

Vilken kväll det blev! Jag verkligen ÄLSKAR sånna kvällar! Det var verkligen en kväll helt i min smak, bubbel, ost-och chark bricka och fantastiska människor! <3