En Somrig Helg i Ölmanäs

Denna helgen har jag också haft en liten minisemester. Farfar och hans fru Carin har ett sommarställe i Ölmanäs som ligger i Åsa. På deras tomt har de en gäststuga som vi brukar få låna/hyra. Stugorna ligger nära havet så det är sån fin utsikt där om man kommer upp till farfar och Carin eller om man går upp på balkongen på gäststugan. Pappa, Jenny och kilarna var där hela förra veckan. Vi planerade för att jag skulle få komma dit ner under helgen. Mamma och jag skulle åka tåg ner till Göteborg också skulle pappa komma dit och hämta mig också skulle vi åka vidare till Ölmanäs.
Jag hade bokat taxin till Borås resecentrum så när jag slutade jobba så åkte jag till resecentrum och mötte upp mamma där. Vi åkte tåget till Göteborg tillsammans och hoppade av vid centralen där pappa mötte upp oss.
Mamma skulle låna Vasa hela helgen (vår lägenhet i Göteborg) så vi gick upp till lägenheten från centralen, det var en bra bit så jag blev helt slut.
När vi hade lämnat mamma i läggenheten så åkte jag och pappa vidare till Ölmanäs. Det tog bara 40 minuter till stugan från Göteborg.

Det var härligt att komma ner till kusten, jag kom ner till det fina vädret. Det var mysigt att träffa farfar och Carin också. Jenny och killarna var uppe hos de när vi kom så det första vi gjorde när jag och pappa kom var att sitta ute och fika, bra start på semestern! :-)
Sen ville Jenny ”slänga” ner mig i havet som hon uttryckte det! :-) och det ville jag med, jag hade inte badat i havet i år än, så det var på tiden. Vi gick ner och bytte om till badkläder och gick ner mot stranden. Lancelot, Hamilton och pappa följde också med och senare kom även farfar. Det var härligt att slänga sig i havet i eftermiddagssolen och efter en dag på jobbet. Det var lite kallt, men svalkande och härligt. Killarna plaskade och badade en stund och jag stod och snackade med farfar.

Efter en dusch i stugan lite senare tog jag på mig min Cevin Klein kjol och min vita nya halterneck tröja, jag är så nöjd med den tröjan, jag köpte den på Gina. Iallafall så gick jag upp till farfar och Carin där även pappa var. De höll på att duka och göra iordning grillen. Det är en sån magisk utsikt de har där uppifrån och där skulle vi sitta och äta i den ljumna härliga sommarkvällen framför havet, så underbart! Först tog vi en liten fördrink, prosecco om jag inte mins fel. Sen blev det gott grillat kött och potatisgratäng med en fräsch sallad. Det var en somrig middag, både med tanke på maten men också på vädret.
Det började bli lite kyligt efter middagen så då gick vi ner till oss och tog efterrätten där, Carin hade gjort en jättegod pannacotta med hallon på.
Innan de drog sig uppåt spelade vi en omgång yatzy och sen gick jag, pappa och Carin upp på terassen på lillestugan och kollade på den vackra utsikten över havet och på solnedgången, det var så vackert. Jag bara njöt av det stora havet som brede ut sig framför mig och solen som stod så lågt på himlen.

I lördags vaknade vi alla sent, jag var helt slut efter min jobbvecka så jag kände att jag behövde sova. Det var pangväder när vi vaknade så vi satt ute och åt frukost. Sen blev det en halv dag på stranden, det var kallare i vattnet i lördags så jag badade faktiskt inte. Jag bara låg där på min handduk i sanden och njöt av solen och av att vara vid kusten, det var så härligt. Vid lunch stack vi upp till stugan igen och åt lite mat. Sen blev det ännu mera chill fast på gräset i en skön solstol. Jag höll nästan på att somna för att jag var så trött. Lite senare åkte familjen och farfar till en annan strand, men jag var mer sugen på att bara vara vid stugan så jag låg kvar i solstolen och hade lite skön egentid med min bok.

När det började närma sig middag åkte pappa och köpte thaimat som vi hade bestämt att vi skulle äta. Framåt kvällen blev det lite molnigare så då satt vi inne hos oss och åt. Thaimat med ett glas vitt, det var inte fel det heller! :-) Carin hade stått för efterrätten även denna kväll, hon hade gjort en jättegod och kladdig kladdkaka med jordgubbar och vindruvor, den var verkligen supergod.

I söndags städade pappa och Jenny stugan för då var det dax att åka vidare. Medans de gjorde det hängde jag och killarna med farfar och Carin uppe hos de. Pappa, Jenny och killarna skulle direkt till Halmstad sen så de satte mig på ett tåg till Göteborg när vi hade sagt hejdå och allt var klart också åkte jag till Göteborg där mamma mötte upp mig också tog vi ett tåg hem, bra planerat va? :-)

Det var en supermysig helg i Ölmanäs! Det var väldigt nice att det blev så fint väder också. Härligt att hänga med familjen också såklart! Det var underbart att andas lite havsluft igen!