Presentation – Gymnasiearbete

Under hela detta året har jag hållt på med ett gymnasiearbete som man brukar göra under sista året på gymnasiet. Jag har nog nämt det lite kort på bloggen men inte så mycket.
Jag har då gjort ett arbete om CP-skador, jag har gjort det i form av en blogg där jag har lagt ut ett inlägg i veckan. Syftet med arbetet var att undersöka självständigheten hos personer med CP och se hur det påverkar människor med alla dessa kontakter som människor med CP oftast har runt om kring sig för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt och den upplevda känslan av stress. Jag skapade därför en blogg som skulle informera, förklara, sprida kunskap och spräcka fördomar kring CP.

I början av arbetet gjorde jag ett formulär som personer med CP fick svara på om hur det är att leva med en CP-skada i dagens samhälle. I mitten av arbetet sammanställde jag formuläret och gjorde 4 resultatdelar/4 inlägg där jag diskuterade saker som folk tyckte och berättade i formuläret. Jag diskuterade frågorna och svaren och jag letade upp källor och statistik på nätet för att få mer perspektiv och undersöka varför samhället är som det är. Jag har sökt massor på nätet och refererat till massor utav sidor och människor som sagt och tyckt olika saker. I bloggen har jag även gjort filmer om olika ämnen, haft intervjuer med andra personer som lever med CP för att få in fler perspektiv och jag har även haft en intervju med en läkare för att få en bakgrund till CP.

Det har varit ett väldigt roligt projekt eftersom att ämnet intresserar mig mycket. Men det har även tagit extremt mycket tid och energi. Jag har även tyckt att det har varit svårt att hitta relevanta saker på nätet att ta med.

På tisdagar har jag haft handledartid inlagt på schemat då min lärare har hjälp mig med bland annat strukturen i arbetet osv. Jag har även lärt mig mycket nytt när jag har jobbat med detta intressanta ämne, CP är ju rätt så brett.

Så förra fredagen (den 6 maj) var det dax för mig att presentera mitt gymnasiearbete för hela skolan. Jag hade övat varenda dag den veckan på min presentation så jag kände mig väldigt trygg med att jag kunde den. Hela fredagen bestod av nervositet, jag var så nervös. Presentationerna skulle börja klockan 12, det var jag och en till elev som skulle presentera våra arbeten och vi fick ungefär 20 minuter var.
Tyvärr fick jag inte börja, som jag älskar att göra, för då kan man andas ut när det är hans tur, men nej, jag var så sjukt nervös när han som var före mig presenterade sitt arbete. Hans gymnasiearbete handlade om att han hade gjort ett häftigt bokstöd för de som inte kan hålla i en bok själv, det var mycket häftigt.

Sen var det min tur, och oj vad nervös jag var, men sen när jag började prata och presentera så släppte nervositeten helt och jag pratade på om mitt ämne som om jag inte hade gjort något annat. Jag tror att det berodde på att jag hade övat såpass mycket som jag faktiskt hade gjort och att jag var så insatt i mitt ämne. Det var så roligt att presentera och jag såg att publiken lyssnade intensivt så det var roligt. När jag var klar fick jag stora applåder och jag fick svara på frågor. När presentationen var över var det som att en stor sten släppte från mina axlar och jag kunde andas ut. Efter min presentation kom den andra eleven upp på scen också fick vi varsin ros och en biobiljett av vår lärare. Det som var lite komiskt var att jag stack mig på taggen på rosen när min lärare skulle ge mig den så jag tappade den på golvet, det var lite roligt! :-)
Sen när allt var slut så kom många fram till mig och sa så mycket fint om min presentation och om mitt arbete så det var härligt.

Nu är mitt gymnasiearbete slut och jag slutar nu klockan 13 på tisdagar och börjar klockan 10 så det är väldigt skönt!

Ni får jättegärna kika in på bloggen www.cpliv.wordpress.com

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *