Suprice

Nu är Alice lite busig här men jag hoppas att ni inte blir för ledsna på mig när jag berättar det så sent men…

JAG HAR BLIVIT STORASYSTER IGEN! :-)

Bebisen kom på Sveriges Nationaldag, perfekt, ledig på sin födelsedag. Jag hälsade på pappa, Jenny och min bror i söndags på BB, så mysigt det var. Jag var där i fyra timmar! :) Första gången jag träffade min bror! :) Jag tror att ni förstår att det var en han.

FullSizeRender

Min bror!

Min bror!

 

 

Mitt handikapp: En sak till!

För att förstå detta inlägget så måste ni först läsa det andra inlägget nedanför här, med rubriken ”Vad beror min CP på?”, tack!

En sak till…. eftersom jag blev tvungen till sugklockan så hade jag lite små fix här och där som jag sa i det förra inlägget som man behövde ta hand om, som sagt eftersom jag blev tvungen till sugklockan så hade jag ju en stor bulla där bak i mitt huvud och lite mer som man behövde ta hand om. M.m i mitt andra inlägg.

Mitt handikapp: Vad beror min CP på?

Jag fick min cp-skada när jag föddes, alltså det är medfött. Allt såg bra ut och så men när jag skulle ut så fastade jag, så jag kom ut genom kjäjsarsnitt, men jag hade tyvärr kommit lite för långt ner så man fick dra ut mig med sugklocka, och det gick, men det var ju försent jag mådde inte bra alls och fick ju kämpa så.

Mamma fick ens inte hålla mig utan pappa och några läkare sprang med mig, jag vet inte vad jag fick göra. Men på kvällen fick jag ligga i kovös på en avdelning som hette Geonatal, med slangar på bröstet och allt krogel. Jag fick en slang genom näsan också, så mamma fick mata mig med sked ibland och ibland vanligt, lite kornigt med alla slangar men det gick. Mamma och pappa fick sova på BB.

Efter tre veckor fick jag åka hem med pappa o mamma. Som jag sa i videon läkarna trodde inte att jag skulle kunna gå, och mamma och pappa trodde inte att jag skulle kunna prata. Så de gick en teckenspråkskurs. Vi visste ju att jag mådde dåligt när jag kom ut för att jag inte skrek men då visste vi inte att jag hade fått en CP-skada, som sagt de var vi 10 månaders ålder vi fick veta det.

Läkarna gjorde fel och det stod i tidningen sen. Jag har en medfödd cp-skada som påverkar hela kroppen!

Men titta så bra jag har det idag, trots assistent, rullstolar och hjälpmedel så fixade jag de. Mitt liv kunde inte bli bättre. Titta vilken go och glad tjej många tycker att jag är, trots kämpadet när jag var liten. Hallå. det kunde inte bli bättre, blogg, kändis, tidningar och beröm! :-)
I love my life!

Videoblogg: Move & Walk

En ny video där jag pratar om ”Move & Walk”, kommentera och följ min YouTube – kanal, vore jättekul då jag skulle bli så himla glad. Från igår och filmade igår. Idag var jag med morfar.
Hoppas att ni gillar den här videon! :)
Trevlig helg! God natt!

https://youtu.be/oGxNGrfrJpg

Lite mer bilder från ”klassresan 6B”

Lite till bilder….

Jag och mina två kompisar, de jag skulle sova med, vi åkte sagoslottet också, det glömde jag säga. Vi hade en lyckta på vår vagn där back, jag satt i mitten. Det var ett mysig ljus och en mysig åktur.

På festningen fick jag vara med och hålla kol på tiden för det skulle en i gruppen göra. Gå in i celler och göra fysiska saker var inget för mig. Vissa var jag med på men vissa satt jag där ute eller hejade där inne i cellerna. Innan vi fick göra saker och när vi hade ätit pratade våra ledare och visade runt oss bland sten och grus, i huset.

Fästningen

Fästningen

klassresa71

Vi var inne i fängelse hålorna. Grovt bus = Mörk cell, Bus= Ljus cell

Vi var inne i fängelse hålorna. Grovt bus = Mörk cell, Bus= Ljus cell

klassresa74KLASSRESA75

Runda kullor från danskarna i krig mot Sverige, samma sak på huset, sitter kvar än idag.

Runda kullor från danskarna i krig mot Sverige, samma sak på huset, sitter kvar än idag.

 

 

Klassen ute på fästningen, vi tog en grupp bild när alla låg i ett nätt på universeum också :)

Klassen ute på fästningen, vi tog en grupp bild när alla låg i ett nätt på universeum också :) Ser du mig i rullstolen i mitten till höger? :)

 

liseberg

Åk tjejerna på Liseberg

Skolan: 9:00 går bussen

I onsdags så var det fotbollsturnering, vi fick bra väder och jag fick ett rosa band som våra tjejer hade på sig så jag var ”med” fast i en rullstol :). Jag fick med mig pastasallad och varm choklad, det var gott. Jag kom hem klockan ett på eftermiddagen, kort dag, det var gött.

Vet du vad vi ska göra i morgon? Så klart du inte vet :). Vi ska på klassresa med klassen till Göteborg. Klassföräldrarna är med, min mamma är inte klassföräldrer men hon kör min rullstol. Vi ska sova över på hotell för det fanns inga vandrarhem. Så jag sover med mina fyra kompisar i ett hotellrum, jag sover själv för första gången jag har bara sovit över hos min släkt/familj. Så det ska bli  spännande och kul att få klara sig själv en kväll, en natt och en morgon, på morgonen äter vi hotell frukost. Och på söndagen åker vi båt till Elfsborgs fästning och sen en överraskning. Det ska bli så kul och så spännande.

Mamma är med under hella dagen i morgon och på söndag kommer klassföräldrarna hjälpa mig bara. Ser fram emot i morgon! :) Då vet ni var jag är om jag inte bloggar i helgen. Ryggsäcken är packad och klar. Vi kommer inte släppa runt på den på Liseberg utan en av klassföräldrana tar de till hotellet där vi ska bo. Vi kommer äta middag på Liseberg och åka buss eller något annan till hotellet klockan halv tio, så det blir en sen kväll.

Jag har en liten fråga till dig som du gärna får svara på här, mailen eller Twitter:
Jag kommer göra videos med mina hjälpmedel m.m som jag brukar (seriösa videos), men min fråga är:
Vill du att jag gör videos när jag är på semester eller som nu i Göteborg? (oseriösa videos?)
Om du vill det 
så gör jag det, både och i så fall?, Tack! :)
Ha en bra helg och tryck till om videoinläggen, tack! :)

Last week

Förra helgen skulle vi till Abecitakonstmuseum för att titta på en  utställning med ”mini monster”. Det stod att det var öppet, men det var stängd för att det var en helgdag, de visste inte vi. Så vi åkte till Jennys pappa och hans tjej och fikade under tiden vi tittade på hundarna. De har också fått fyra stycken söta små valpar. Vi tog ut de på gräset och sen när de gick in så tog vi ut de stora hundarna, vi sprang och lekte så att de  fick springa av sig lite. De är både mysiga och sååå bussiga. De är så söta, det var trevligt. Hoppas att ni hade en bra helg också ! :)hund hund1 hund8 hundar hundarna