Hela tjocka släkta!

Igår åkte vi till våra släktingar i en sommar stuga utanför Vårgårda, det var roligt vi träffar inte de så ofta, mormor, morfar, Peppe, Mickan och Mathilda var med också. Vi var nere i deras sommarstuga vid sjön. Det var jättemysigt. Vi åt middag, jag, Mathilda och mormor spelade boule och Uno, och sen spelade typ alla kubb. Jag, Mathilda och björn tog en båttur också på dagen. Vi skulle inte sova över där, men  alla andra skulle det. Peppe hade med  sig sin stora fina husbil som de var ute med, de skulle sova där för alla fick inte plats i stugan, Så jag blev lite avis. Men vet du, jag fick sova över i husbilen, jag blev så glad. Vi hade inte planerat det, och jag frågade bara, så fick jag det.

Till middag åt vi grillat och abborre som jag aldrig hade ätit. Efter en stund följde jag med Krister och hämtade tårtan, den var as god. Martin gick iväg och letade efter en boll i garaget och pumpade upp bollen innan maten så jag och Mathilda försökte spela fotboll med en galen hund Bessie, det gick inte så bra. Sen spelade jag, Krister och Malin fotboll. Det var mysigt. När vi åkte båt först så satt alla på stenen och tittade på oss när vi var ute med båten och rodde, det var mysigt. När Mathilda skulle gå och lägga sig då följde jag med henne till husbilen och gjorde i ordning oss inför natten medans de andra satt ute lite till.

Nästa morgon åt vi frukost ihop, jag och Mathilda var så trötta så vi stannade kvar och gjorde i ordning oss medans Peppe och Mickan gick och åt frukost. När jag och Mathilda kom in så satt alla där inne och åt frukost. Sen fick jag åka husbil hem för första gången, jag och Mathilda satt i fåtöljerna bredvid ett bord när vi åkte hem, för man får bara plats två där fram, fast vi såg ju vägen och allting, det var ju en öppen husbil, jättefin. Nu har jag åkt husbil för första gången, och sovit över i en husbil för första gången. Peppe och Mickan sa att jag får sova över där i sommar i husbilen, mysigt. Det sa de innan vi visste att jag skulle sova där då, förra natten. När vi kom dit så åt vi lite fika först. När man kom dit så körde man i en skogsvik in till deras sommarstuga med träd på båda sidorna (skog), och man såg bara det när man var där och tittade rätt ut mot skogen/stigen/körfältet, det var smalt, mysigt. Vilken heldag vi hade igår kväll med Grimmarna, många skratt blev det. I love you, family! Säger jag bara. Vi hade gör skoj. :D Vi chillade när vi kom och innan middagen, alla gjorde lite som de ville, vissa åkte båt, andra satt och snackade och spelade, det var härlig med andra ord! Det var supermysigt! :) Tack allihopa, vi borde träffas oftare, tycker jag! :)

Båttur

Båttur med Björn

Ny flyttning& När vi ändå var där

I fredags så var jag, pappa, Jenny och Lancelot i Göteborg för att hälsa på Rebeca och Ludde som har flyttat in i en ny lägenhet. Det var supermysigt. Vi åt ute på Göteborgs saluhall, det var mysigt. Sen sa vi hejdå till dem, och stack oplanerat till LISEBERG, whoho! Det var mysigt. Vi hade ingen rullstol med oss för det var ju oplanerat ;), så vi fick låna en som tur var. Vi gick och kikande lite och åt en glass på ett cafe, jag fick en jättestor glass med diamkulor på, det var gott. Så det var mysigt att gå och spana lite. Innan vi åkte hem spelade vi på de sista hjulen, på mina/våra favoriter M&M, Jag och pappa VANN, det trodde vi aldrig, whoho! Vi skickade en bild till mamma. Sen tänkte vi spela upp våra sista spelpengar, så vi spelade på Twist-hjulet, vi van där också på första. Vilken tur, att vina när man precis ska åka hem, det är perfekt :). Du kan nog lista ut vilken som är oss mig/mamma :).

M&M's-hjulet: VINST! WHOHO; StOR! :D 2kg

M&M’s-hjulet: VINST! WHOHO; StOR! :D 2kg

<3

<3

Jag åkte inte, lovar :D

Jag åkte inte, lovar :D

80 poäng, fick jag ::)

80 poäng, fick jag ::)

Plopp-hjulet: Ingen vinst

Plopp-hjulet: Ingen vinst

Fashion: New outfit!

Gårdagens outfit. Det var de shortsen jag pratade om att jag skulle lägga ut någon gång, de halv korta som mamma klippte av. Jag har ju bara lagt ut mina riktiga korta byxor som mamma klippte av. En skön lös halv kort sommarkofta med ett linne under som jag visade här dagen efter min födelsedag, som jag fick av mormor och morfar. Sid fläta också, som du ser! Kram!
fashion3

Fashion: Hår & Style

Igår var jag och klippte mig på Vivåga i Borås, där jag ”brukar” klippa mig. Först tvättade hon mitt hår (det är service, så slipper man göra det när man kommer hem sen;)). Tar de schampo och balsam samtidigt. Jag fick sidbena, som du ser på bilderna sen. Också klippte hon upp mitt hår lite också. Sen det sista fixade hon till håret, hon frågade mig då när hon klippte mig om jag ville ha platt, en fläta eller lockigt hår, jag fick tänka en stund för det var svårt att bestämma sig.

Jag ville ha platt för jag brukar ta det när jag är där och klipper mig, men jag ville ha en fläta för att det har jag aldrig låtit en frisör göra för att de har inte frågat mig det innan det har bara plattat det utan att fråga tidigare, så det var ju bra och snällt att de frågade, men sen tänkte jag att det vore fint med lockigt för jag har typ aldrig det, och det är ju fint att ha håret utsläppt när det är nyklippt. Så jag valde att hon skulle platta det efter att hon hade blåst och kammat håret. Jag tycker det är så fint att platta det efter att man har blåst och kammat håret. Men det var svårt att bestämma sig, alla tre är lika fina frisyrer tycker jag.

När det hade tvättat mitt hår och jag satt i klipp stolen, så frågade hon mig om jag ville ha te eller kaffe, och då ville jag ha te så jag sa naturligtvis ”Ja tack gärna, det kan jag ta, har ni sugrör? För jag har inte lärt mig att dricka utan än” kom jag på det sen, lite pinsamt och fråga när hon vet att jag är 13 år! Hon sa ”Jaha, okey”, också frågade hon det till hon i kassan… ”nu tror du säkert att jag ska säga något roligt här som hände, men det hände inget.” De hade tyvärr inte det, synd för jag vill verkligen ha te, det vore så gott.

När man plattar håret så blir det platt dagen efter också, så idag hade jag hängande hår hela dagen :), för det höll sig och var så fint. Hoppas att ni gillar det! ;)

klippt

Nyklippt hår, ser ni sidbenan? ;)

Dagens outfit

Dagens outfit

klipt2klipt1

Pepp!

Till dig som har ett handikapp eller något annat fuktionshinder!

Jag vet att det är många som inte har ett fuktionshinder eller något fuktionshinder som läser min blogg, men nu ska jag hjälpa dig som har ett fuktionshinder eller vad du har. Men livet är inte negativt bara för att man har ett hinder. Nu ska jag inte vara någon expert eller läkare här, jag tycker bara om att hjälpa människor. Hoppas att jag kan hjälpa dig lite i alla fall.

Att ha ett fuktionshinder betyder inte att man är dum eller dålig på något sätt, det betyder bara att man har bara lite svårare med vissa saker. När jag gör något, t.e.x i mina videos så kanske du inte hör vad jag säger, eller jag rör mig på ett annat sätt, det beror nog på min cp-skada, men det skiter jag i, och jag tror inte du tänker så. Det spellar inte någon roll var jag är någon stans som t.e.x om jag är med mina kompisar, jag struntar i det fullständig. Jag gör på mitt sätt, jag struntar i om det ser omoget ut för en 13-åring, om det ser konstigt ut eller vad någon tänker, jag struntar i det fullständigt, jag gör på mitt sett. Sen ska man natuligtvis försöka om det går att göra på ett bättre sätt när man är med någon, man kan ju alltid försöka men känn ingen press om du inte kan, du gör det på ditt sätt, och skit i om någon tittar på dig eller viskar om dig. Det du gör är bra för dig och natuligt för dig, även om det ser konstigt ut. Låt inte ditt självförtroende sänkas för att det ser konstigt ut eller att några viskar om dig, att de är taskiga mot dig, strunta i det, låt inte de trycka ner dig eller sänka ditt självförtroende, lova mig det?

Det du gör funkar för dig, för att det ska funka, så skit i vad alla tycker, säger eller tänker ibland, låt det se konstigt ut, du gör det på ditt sätt, och det är rätt.

Naturligt vis är det bra med tips och råd från någon annan för att försöka bättra sig, men bara hon eller han säger det på ett snyggt sätt.

Du vet den debbat-artiklen i Borås Tidning jag skrev, den hänger ihop med detta jag skriver om nu i detta inlägget, men jag ville inte skriva det igen men läs gärna den igen eller om du inte har gjort det än, den ligger ute på bloggen, Tack!

Hoppas att jag hjälpte någon! :)

Lite bilder från husvagnen

Här kommer mer bilder från husvagnen, b.l.a från min födelsedag. De har leggat i kameran den stora.

Mat på smögenbron

Mat på smögenbryggan

Stannade på en pir så Elliot fick röra sig lite, jag satt i solen. Det var gött. Såg havet.

Stannade på en pir så Elliot fick röra sig lite, jag satt i solen. Det var gött. Såg havet.

Glasskafe på smögenbron

Glasskafe på smögenbryggan, glassen hunder, det var jættegott, kan äta det en gång till, så gott var det/den, mums.

 

image

Snart åka till Kungshamn och käka middag på en resturang på min födelsedag som jag ville, och som vi gjorde förra året, fast inte där då :). Vi tänkte ta det i Smögen när vi var där, först, men sen åkte vi till Kungshamn. Vi satt ute, innan vi åkte till husvagnen igen. Mysigt!

Elliot i sanden på campingen :)

Elliot i sanden på campingen :)

Fyller år, jippi! Marko och mamma grattade mig på sängen :D

Fyller år, jippi! Marko och mamma grattade mig på sängen :D

Badat i havet, på tisdagen :)

Badat i havet, på tisdagen :)

I fredags fiskade jag krabbor med Marko och sen mamma, vi har u den precis nedanför/på snedden till våran husvagn, där alla är dygnet runt, som jag sa i videon, som jag gjorde i husvagnen, på min födelsedag, det var mysigt. När jag och Marko fiskade så hämtade mamma och Elliot en håv till oss, för vi märkte att vi behövde det sen, det gick mycket lättare med en håv, Elliot höll i håven. Men innan vi fiskade köpte vi fiskespö, räkor och en krabb hink i den lila butiken på campingen tillsammans, det var mysigt.

I fredags fiskade jag krabbor med Marko och sen mamma, vi har u den precis nedanför/på snedden till våran husvagn, där alla är dygnet runt, som jag sa i videon, som jag gjorde i husvagnen, på min födelsedag, det var mysigt. När jag och Marko fiskade så hämtade mamma och Elliot en håv till oss, för vi märkte att vi behövde det sen, det gick mycket lättare med en håv, Elliot höll i håven. Men innan vi fiskade köpte vi fiskespö, räkor och en krabb hink i den lila butiken på campingen tillsammans, det var mysigt.

 

 

Fashion: Kalas kläder av mormor b.l.a

Jag önskade mig blusar av mormor i födelsepresent för att ha b.l.a i 7:a, kul och komma snygg och fräsh till högstadiet/7:an tycker jag, och titta vad mycket jag fick, jättefina blussar ju och kläder ju. Tack så mycket mormor! Jag ville ha på mig de ute, skulle bli så snyggt och fräsht för er att se kläderna då tyckte jag, eller bara vissa de ute, eller i värsta fall visa de inne på mig men det skulle bli för krångligt ute. Jag ville också visa er hur de satt på, men det blir lite då och då när jag har på mig de i sommar eller till 7:an.

image

Bakifrån, texten står i gummi, coolt va?

ö Bakifrån, texten står i gummi, coolt va?

Träningslinne, Adidas

Träningslinne, Adidas

image

Ljusa jeans från mamma & Marko i husvagnen på min födelsedag!  Bara de jag inte fick av mormor, ville bara vissa er de i det här fashion inlägget, fast jag har det i min videoblogg i husvagnen.

Ljusa jeans från mamma & Marko i husvagnen på min födelsedag!
Bara de jag inte fick av mormor, ville bara vissa er de i det här fashion inlägget, fast jag har det i min videoblogg i husvagnen.

Tröjan fick jag också av mormor i samma paket, de hänger inte ihop men de är snygga tillsammans.

Tröjan fick jag också av mormor i samma paket, de hänger inte ihop men de är snygga tillsammans.

13-års kalas hos mamma

I söndags hade vi kalas hemma hos mamma. Det var så varmt ute så vi satt ute i skuggan, hela familjen kom förutom två barn och två vuxna. Vi åt pastasallad, det var gott. Sen öppnade jag paketer (presenterna på bild). Mari och Martin hjälpte mig och fixa med en sak där inne/nere på min MacBook, som jag fick av de och Ulla-Britt. Mamma hade gjort en jordgubbstårta med hjärt strösset på, det var som en dröm. Mari, Martin, och Ulla-Britt kom med Sisko och Göran, det var en liten bonus. Det var ju så varmt så när alla hade åkt, så stannade Löfarna och så ville jag bada, men mamma och Marko hade inte tid för de skulle plocka ihop efter kallaset. Så Mari, Ulla-Brit och Sisko följde med mig till stranden, det var jättesnällt. I vattnet var det jätteskönt så jag låg i länge, för att svalka mig.

När vi kom tillbakae pratade vi lite innan de åkte. På kvällen satt jag, mamma och Marko ute på balkongsoffan och snackade till tio, det var jättemysigt och det var jättevarmt ute, jag satt i mitten mellan de. Igår vaknade jag klockan kvart i elva, omg! Ovanligt av mig, men vi viste att det var p.g.a alla kalas och att det blev att jag var uppe sent. Det var så konstigt när jag gick och la mig, först var jag jättevarm fast mamma hade öppnat fönstret och lagt mitt tecke på halva min kropp, det var härligt speciellt när det var så varmt ute, men sen blev jag kall, och sen blev jag varm igen precis som jag var när jag gick och la mig, konstigt… :/ Mitt tips är att skölja handlederna med kallt vatten, det svalkade av hela mig, men jag gjorde det inte förra natten, sen när jag blev så varm igen som jag berättade, för jag tänkte inte på det då, men testa det nästa gång, det hjälper, jag lovar. Det var mysigt när de regnade, när jag gick och la mig, det smatrade på rutan till mitt rum, det var mysigt, jag och Marko var ute på balkongen när det regnade så, innan jag gick och la mig,  Tack för ett underbart kalas och alla fina presenter, med god mat!

Ockå fick jag massor av fina och hätliga kort också, men de har jag inte lagt ut kort på, om ni vill ha det, så får ni gärna kontakta mig :).

Igår testade jag den nya cyckel banan i sjömrken med Elon och Elliot var i sin cykel vagn medan mamma och Marko cyklade, vi cyklade till pappa. Det var coolt och härligt, det gick så snabbt också.

Tårtan med hjärtströssel på, mums! :)

Tårtan med hjärtströssel på, mums! :)

image

:)

:)

Bevis på att jag har badat :)

Bevis på att jag har badat :)

Bada :D

Bada :D

Mari, Martin & Ulla-Britt present.

Mari, Martin & Ulla-Britt present.

image

Elon på bron

Elon på bron

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Testar cykel banan för första gången.

Testar cykel banan för första gången.

Busar med Elliot på kalaset

Busar med Elliot på kalaset

Kalas

Kalas

Mitt kalas hos pappa & Jenny

Igår kom vi hem från husvagnen/paradiset, det har varit en underbar vecka. Mamma lämnade mig hos pappa på vägen hem, för vi hade kalas här igår för mig. I Ramsvik var det lite halv kast väder men när vi kom hit så slog bara värmen emot mig, gud vad varmt. Det är alltid det på mitt kalas hos pappa. Gästerna sa till mig när de kom ”som alltid är det fint vänder på din ”födelsedag” men måste du beställa 30 grader varmt?” Hihi! :-). Vi sat ute och åt langång, man fick varsin, (bild på den nedanför), det är ungefär som smörgåstårta fast small och inte flera lager smörgås, eller vad man säger, men som sagt det var jättegot. Sen tog vi presenterna utomhus som med maten, det var jättemysigt. Jag fick så fina presenter. Jag fick en speciell present av mina bästa pappa och Jenny det var en Apple Watch, jag blev jätteglad. Den är gör cool, jag och pappa gejade med den på kvällen, och synkade den med min mobil, (jag kanske lägger upp de här på bloggen någon dag;)). Sen åt vi tårta, den var jättegod. Det stod  ”THIS IS HOW I MAKE MY WAY ALICE 13 ÅR!!!” På. Snart börjar mitt andra kalas i sandared :D.

Appel watch

Appel watch

Min tårta, de söng för mig innan vi tog tårta, och sen fick jag blåsa ut ljuset. :)

Min tårta, de söng för mig innan vi tog tårta, och sen fick jag blåsa ut ljuset. :)

image

image